Facebook haat advertenties al lang niet meer

Het grootste sociale netwerk ter wereld heeft opnieuw een kwartaal vol groei achter de rug. Op weg naar de droom van Zuckerberg: Facebook is geen site meer, maar het internet zelf.

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg Foto AFP

Het was „een goed kwartaal”, zei Facebookoprichter Mark Zuckerberg met gevoel voor understatement. Facebook maakte gisteren cijfers over het tweede kwartaal van 2014 bekend.

Het bedrijf groeide op elk vlak met percentages in dubbele cijfers. Facebook zet nu 2,2 miljard euro om, een stijging van meer dan 60 procent in vergelijking met vorig jaar. De winst verdubbelde naar ruim een half miljard. De belangrijkste oorzaak: een forse stijging in inkomsten uit (mobiele) advertenties.

Onlangs introduceerde het bedrijf advertenties op fotodienst Instagram, eigendom van Facebook. En video’s met advertenties in de nieuwsfeed, die automatisch afspelen zodra je er voorbij scrollt. De jonge Mark Zuckerberg, die ooit de tekst ‘Sorry, wij vinden dit ook niks, maar iemand moet de rekeningen betalen’ bij zijn eerste advertentie liet plaatsen, is onherkenbaar veranderd.

Facebook is het imago van het sympathieke bedrijfje van een paar nerds uit een Harvard-studentenkamer ontgroeid. Het is het grootste sociale netwerk ter wereld met 1,3 miljard gebruikers. In de Verenigde Staten en Europa groeit Facebook nauwelijks meer, met name omdat daar bijna iedereen al op Facebook zit. Vooral in Azië is nog een wereld te winnen voor Facebook – op dit moment maken andere sociale netwerken daar de dienst uit. In China en Zuid-Korea is Qzone (550 miljoen gebruikers) een stuk populairder dan Facebook.

De truc voor het sociale netwerk in de belangrijkste markten, de VS en Europa, is te zorgen dat gebruikers langer op Facebook doorbrengen. Dat doet Facebook door samen te werken met andere sites, waarbij gebruikers met hun Facebook-account kunnen inloggen. Zo ontstaat langzaam een Facebook-omgeving. Dat is het ultieme doel van Zuckerberg: alles is verbonden met elkaar. Facebook op de top van de piramide met toegang tot alle data die je maar kunt bedenken. Facebook is geen site meer, maar het internet zelf. Nu is het nog puur staren naar een website met tekst op een schermpje. Die eendimensionale benadering gaat compleet veranderen in de toekomst, verwacht het bedrijf.

Deze week kocht Facebook definitief het bedrijf Oculus VR voor 2 miljard dollar, maker van virtual reality-brillen. De „volgende generatie computers”, zei Zuckerberg gisteren. „Verwacht dat we daar het komende jaar zwaar in gaan investeren.”