Een nieuwe iPhone is goed voor Azië

Foto iStock

Een nieuwe iPhone is goed voor Azië

Vanuit Cupertino deelt Apple dezer dagen bestellingen uit aan de Aziatische leveranciers die gezamenlijk de nieuwe iPhone produceren, meldt The Wall Street Journal. Volgens bronnen wil Apple dat er in eerste instantie 80 miljoen nieuwe iPhones worden gemaakt, ongeveer eenderde meer dan Apple van de iPhone 5S en 5C liet maken.

Wie precies de leveranciers zijn, is nog geheim. Maar op de economische gevolgen wordt al vooruitgelopen. In Japan verwacht men dat het nieuwe model van Apple de vraag naar elektronica-producten met 5 procent kan doen stijgen. In Taiwan kan de productie van halfgeleiders met 100 procent stijgen.

De iPhone zal alleen voor Taiwanese bedrijven 18 tot 27 miljard dollar aan omzet opleveren, becijferde een analist van Credit Suisse.

Indonesië: nieuwe president, hernieuwd protectionisme?

Een meerderheid van 80 miljoen Indonesiërs is idolaat van hun nieuwe president Joko Widodo, maar Japanners twijfelen. Een van de belangrijkste handelspartners van Indonesië vreest dat Joko er protectionistische trekjes op nahoudt.

Een kritisch stuk in Nikkei Asian Review roemt de pogingen van Joko om corruptie aan te pakken als gouverneur van Jakarta. Mocht hij dat als president ook doen, dan zal het makkelijker worden zaken te doen, concludeert de Japanse krant.

Maar Joko wil tegelijkertijd het mes zetten in verkwistende brandstofsubsidies. Jaarlijks geeft Indonesië miljarden dollars uit in het kunstmatig drukken van de prijzen voor benzine en diesel. Dit brandt een gat in de begroting en is voor economen van de Wereldbank en het Internationaal Monetair fonds een gruwel, maar Japan is juist bang dat Joko economisch coherente maatregelen treft en de subsidies afschaft.

Japan vreest dat de dominante auto-industrie een klap krijgt. Duurdere benzine zal het voor Indonesiërs onaantrekkelijker maken een auto te bezitten. Voor Toyota en Honda, de marktleiders in Indonesië, is dat slecht nieuws. ”Wij zullen de gevolgen nauw volgen’’, laat een Toyota-woordvoerder Nikkei weten. In 2012 zette Thailand eveneens het mes in subsidies om auto’s te kopen, met een daling in de verkoop voor Toyota.

Ook Nederlandse bedrijven die grote posities in Indonesië hebben als FrieslandCampina, Heineken, Unilever en de grote ingenieursbureaus kunnen gevolgen ondervinden van protectionisme. Maar doorgaans zitten deze bedrijven al zo lang in Indonesië dat ze er lokaal produceren en dus van importrestricties minder last hebben. Voor de ingenieursbureaus geldt dat Joko, als gouverneur van Jakarta, juist gecharmeerd was van hun plannen overstromingen tegen te gaan.

Straaljagers krijgen in China voorrang op burgerluchtvaart

Luchtvaartmaatschappijen in China zijn bezorgd om een nogal bijzondere reden: de Chinese luchtmacht oefent te vaak. Als de militaire straaljagers de lucht in gaan, wordt het luchtruim gesloten voor de burgerluchtvaart. Als gevolg lopen vertragingen op en vallen er vluchten uit. De luchtmacht wil de komende tijd zo vaak oefenen dat op extreme drukke vliegvelden zoals Shanghai (Pudong en Hongqiao) er de komende dagen een kwart minder vluchten kan landen en opstijgen, dat meldt de Hongkongse krant South China Morning Post.

De afgelopen twee dagen vielen op de twee grote vliegvelden van Shanghai al 299 vluchten uit. Zelfs in normale omstandigheden is het niet eenvoudig voor maatschappijen om het Chinese luchtruim te doorkruisen. Slechts 20 procent is opengesteld voor de burgerluchtvaart, de rest wordt strak gecontroleerd door de luchtmacht.

Volgens luchtvaartexperts zullen luchtvaartmaatschappijen zo goed als alle winst op de routes inleveren als ze inderdaad minder mogen vliegen naar China. De beperkingen, gecombineerd met een sterke waardedaling van de yuan, zorgt ervoor dat de drie grote Chinese luchtvaartmaatschappijen Air China, China Southern en China Eastern (alle drie staatsbedrijven) afgelopen maand een winstwaarschuwing afgaven.