Aanbiedingen? Heeft de Flying Tiger niet nodig

De Deense keten Flying Tiger kwam in 2008 naar Nederland en heeft hier nutien winkels in hebbedingen.

Frambozenlolly’s, telefoonopladers en nepoesters met een parel die je aan je ketting kan hangen. Ze doen het volgens een werkneemster van Flying Tiger aan het Rembrandtplein in Amsterdam allemaal goed. Floris van den Brekel (21) kwam voor fotolijsten. „Vooral kleine spulletjes als opbergdoosjes vind ik hier grappig”, zegt hij. „Je ziet ze nergens anders.” Carla Sligte (71) komt voor de kwaliteit en de lage prijzen. „En dan ziet de winkel er ook nog leuk uit, niet zoals de Action bijvoorbeeld.”

De Amsterdamse vestiging van hebbedingenwinkel Flying Tiger ging vorig jaar open, net als die in Rotterdam. Er zijn er nu tien. Wereldwijd heeft de keten 322 winkels in 21 landen, waaronder Japan, IJsland en Griekenland, met vorig jaar een totaalomzet van 228 miljoen euro. In Nederland steeg de omzet vorig jaar met 72 procent. Om hoeveel geld het gaat, maakt het bedrijf niet bekend. Iedere dag opent Flying Tiger drie winkels, meldt de officiële website.

Kaarsjes en koptelefoons, sieraden, snoep, notitieblokjes en speelgoed: het brede assortiment en de strakke, eenvoudige stijl van de producten is volgens mede-eigenaar Annemieke Degens Dil (55) een van de belangrijkste redenen dat klanten terugkomen. „Een echte doelgroep hebben we niet. Kinderen vinden hier leuke speeltjes en schoolspullen, ouderen komen voor een leesbril. Iedereen vindt wat.”

Winkel van tien kroon

De eerste Flying Tiger-winkel stamt uit 1995. Oprichter Lennart Lajboschitz had in Kopenhagen al een eigen zaak. Toen hij met vakantie ging liet hij de leiding aan zijn schoonzus over. Omdat zij de prijzen niet kende, stelde hij voor om alle producten voor 10 kroon te verkopen. De eenheidsprijs werd een succes. Lajboschitz veranderde de naam van de zaak uiteindelijk eerst naar Tiger, omdat het Deense woord ‘Ti’er’ in de volksmond voor 10 kroon staat, en op het Deense woord voor tijger lijkt. De producten hebben inmiddels wel verschillende prijzen gekregen.

Annemieke Degens Dil heeft met haar man de helft van de Nederlandse winkels in handen, de andere helft bezit het concern zelf. De samenwerking met Lajboschitz kwam tot stand nadat ze in 2007 Tiger-winkels had gezien. Degens Dil, voorheen manager bij Ikea, zag brood in de formule en schreef Lajboschitz een brief. Een week later dronken ze koffie, in 2008 ging de eerste Flying Tiger-winkel in Nederland open, in Arnhem.

Geen goede locaties

De tien winkels hebben samen 140 werknemers. Volgende maand gaat een vestiging in Breda open, twee winkels staan nog elders gepland. Volgens Degens Dil is er ruimte voor nog zeker veertig zaken, maar zijn er te weinig goede locaties. „We willen graag zitten in steden met meer dan 100.000 inwoners, maar wel in ruime panden. Die zijn in veel binnensteden niet makkelijk te vinden.”

Anders dan budgetwinkels als Action of Big Bazar verkoopt Flying Tiger geen partijen die bij de groothandel zijn ingekocht. Net als Hema heeft de keten een huismerk en eigen ontwerpen. Elke winkel krijgt maandelijks vanuit Denemarken 300 tot 400 producten toegestuurd. Degens Dil: „Aanbiedingen, daar doen we niet aan. Onze producten hebben vanaf het begin al de juiste prijs.”