Welk verfbedrijf zit achter jouw tafelzout?

Foto Akzo Nobel

UPDATE: Minder omzet, meer winst voor AkzoNobel

AkzoNobel heeft in het tweede kwartaal vier procent omzet moeten inleveren vanwege negatieve wisselkoerseffecten. Het verf- en chemieconcern wist wel elf procent meer winst te behalen ten opzichte van vorig jaar. Onder de streep bleef 205 miljoen euro over, meldde het bedrijf vanochtend in zijn cijfers.

AkzoNobel schreef over de tweede periode 3,7 miljard euro omzet. De winst steeg doordat de volumes in alle drie de bedrijfsonderdelen toenamen.

AkzoNobel. Nederlands verfbedrijf. Bekend van de verf, de lak, het vernis. Minder bekend is dat het bedrijf ook dagelijks op tafel staat en in de keuken gebruikt wordt. Chemieconcern AkzoNobel is namelijk de grootste zoutproducent van Nederland.

Het zit overal

AkzoNobel won al zout voordat het AkzoNobel heette. Sinds begin vorige eeuw in Twente. Eerst in Boekelo, toen in Hengelo. Ooit was het de Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie (KZO). Na allerlei fusies werd het pas in de jaren negentig AkzoNobel.

Zout van AkzoNobel is zout met jodium, zonder jodium, met minder natrium, in een molentje of zoutvlokken onder de naam Jozo. Zout als waterontharder in de vaatwasser onder de naam Broxo(matic). Zout om vlees te conserveren bij slagerijen of brood te zouten bij bakkerijen (Suprasel). Zout voor boerderijdieren in likstenen (KNZ). Zout in de farmaceutische industrie, bijvoorbeeld voor dialyse (Sanal). Zout om via elektrolyse tot middelen als chloor om te zetten. En zout om de wegen mee te bestrooien tegen vorst.

Op zo’n vierhonderd meter diepte wordt het uit ondergrondse zoutcavernes gewonnen. Dan wordt het gedroogd, gezeefd, en verpakt. In het (ze hebben de naam zelf bedacht) Salt Trade Center in Hengelo wordt het zout verkocht of service geleverd. Akzo exporteert het zout naar tachtig landen in de wereld.

Het bedrijf produceert zo’n zes miljoen ton per jaar. Volgens woordvoerder Vivi Hollertt is AkzoNobel “een van de toonaangevende zoutspecialisten ter wereld”. Het bedrijf staat in de top 10 van wereldwijde zoutproducenten:

De algemeen manager van de zoutafdeling zei in 2012 dat AkzoNobel met 35 procent marktaandeel in het strooizout in Nederland zelfs de grootste is.

Maar waarom weten we dat niet?

Het intrigerende is: AkzoNobel doet weinig moeite de zoutgebruiker dit alles te vertellen. Hoe het gaat met de zoutdivisie, hoe groot die is, hoeveel omzet of winst ze boeken - AkzoNobel wil er niets over zeggen. Ook in het jaarverslag is het onderdeel zout niet uitgesplitst. Het enige dat Akzo bekendmaakt: zout (van industrieel zout tot tafelzout) hoort in het onderdeel ‘Specialty Chemicals’. Dat maakte afgelopen jaar 34 procent van de totale omzet van 14,6 miljard euro uit.  

Stabiele business dus, dat zout: het is in overvloed te krijgen, en daarom is de prijs - op de koude wintermaanden na - meestal ongeveer gelijk.

Maar welk aandeel van ‘Specialty Chemicals’ voor rekening van het zout komt, is niet duidelijk. Ook de analisten kunnen het maar moeilijk inschatten. Op de totale omzet van het bedrijf is het zout “niet superbelangrijk”, aldus Mutlu Gundogan van ABN Amro en is Akzo daarmee op de wereldmarkt “geen grote speler”. Uiteindelijk gaat het volgens een analist van op de totale miljardenomzet ‘slechts’ om “enkele tonnen”. De meeste analisten vinden het ook niet zo belangrijk. Verf, verf, verf. Dát is Akzo voor de financiële markten vooral.

Rond 2006 probeerde Akzo zijn onderdeel zoutspecialiteiten nog te verkopen. Daar kwam het uiteindelijk op terug. Als AkzoNobel straks met de cijfers komt, even op dat zout letten. Het is relevanter dan je denkt.