Rabobank volledig plat door netwerkstoring

Foto ANP

Door een netwerkstoring ligt de volledige dienstverlening van de Rabobank plat. De website, het internetbankieren, maar ook de computers bij de bank zelf liggen er sinds 7 uur vanochtend uit.

UPDATE: probleem opgelost

De problemen waren aan het einde van de middag verholpen, meldt de Rabobank op haar website, waar de bank ook excuses aanbiedt. De website en iDeal werkten al enkele uren eerder.

Ook de oorzaak is achterhaald: de storing ontstond na een grote update die de bank vannacht doorvoerde op al haar systemen.

De oorzaak “ligt in de software”, zegt een woordvoerder van de bank. Meer details kan ze niet geven. Er wordt volgens haar “ontzettend hard” gewerkt aan een oplossing. “We zien het nu langzaam weer terugkomen.” De telefooncentrale werkt inmiddels weer. De bank wil de online dienstverlening echter pas weer beschikbaar stellen als de servers weer grote hoeveelheden verkeer aankunnen. Wanneer dat is kan de woordvoerder nog niet zeggen. “Als het zover is zullen dat direct bekend maken, onder meer via Twitter.”

Eind april had de Rabobank drie storingen in één week. Bij de laatste storing, vanaf woensdagavond 30 april, was het internetbankieren anderhalve dag niet beschikbaar.

Begin dit jaar lagen bankwebsites fors vaker plat dan vorig jaar, bleek destijds uit onderzoek van de website Allestoringen.nl. In de eerste vier maanden had de Rabobank 54 dagen last van een storing, tegenover 32 dagen vorig jaar. Bij ING en ABN Amro verdubbelde het aantal storingsdagen: van respectievelijk 32 naar 63 en 26 naar 55 dagen. De oorzaak was meestal onderhoud aan systemen of de invoering van nieuwe functies.