Jij zoekt precies díe sponsor die Nationale Opera & Ballet nodig heeft

AMSTERDAM � Een danseres draagt een tutu ontworpen door Viktor&Rolf tijdens de generale repetitie van Dutch Doubles van het Nationale Ballet. In vier balletten, in een programma bijeengebracht, gaan choreografen, dansers en wereldberoemde Nederlandse kunstenaars een samenwerking aan. ANP JERRY LAMPEN Foto ANP

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Sponsoring Coördinator
Bedrijf: Nationale Opera & Ballet
Wat opvalt aan de vacature: De opera en het ballet zijn beide ‘topinstellingen’ volgens de overheid.

Wat doe je dan eigenlijk?

Bedrijven vinden waarmee de opera- en balletgezelschappen kunnen samenwerken. Dat levert geld op. Hoe een samenwerking tot stand komt, kan en mag je deels zelf verzinnen. “Je kunt niet zomaar opbellen en zeggen: ik heb geld nodig”, zegt Eline Danker, Hoofd Fondsenwerving & Relatiebeheer. Daarom zoek je naar overeenkomsten: hoe sluiten het ballet en de opera aan op de doelstellingen van bedrijven?

Zakenrelaties meenemen naar voorstellingen, personeel een rondleiding backstage geven; dat zijn standaard dingen die je kunt aanbieden. Maar er is veel meer mogelijk. “Bedrijven kunnen veel leren van gezelschappen die tot de beste ter wereld behoren”, zegt Danker. De workshop van een zanger over hoe je met je stem een presentatie kan beïnvloeden, is een groot succes. Net als de workshop van choreografen over het proces waarmee ze topdansers een nieuwe dans aanleren.

Het geld is nodig voor de ambitie van Nationale Opera & Ballet. Namelijk aan de top blijven, ondanks teruglopende overheidssubsidies.

Wat verdient dat?

Tussen de 2.610 en 3.727 euro bruto per maand. Kosten kun je declareren, en je mag zo vaak als je wilt naar een voorstelling. “Sterker nog: je moet”, voegt Danker toe. “Want daar neem je zakenrelaties mee naar toe en moet je ideeën opdoen voor nieuwe manieren om bedrijven binnen te halen.”

Waarom zoeken ze iemand?

De vorige coördinator heeft een nieuwe baan in Den Haag.

Wat voor collega moet je zijn?

Iemand uit het bedrijfsleven of van een culturele instelling, als je maar ervaring hebt met sponsoring en tegelijkertijd iets hebt met ballet en opera. “Anders kun je het product niet goed verkopen”, zegt Danker. Wel een liefhebber, maar geen kenner? Geen probleem, daar hebben ze interne opleidingen voor.

Je moet wel proactief zijn. “Want heel cultureel Nederland is geld aan het werven”, zegt Danker. Lange dagen maken, en ’s avonds ook nog eens met mogelijke partners naar een voorstelling, daar moet je geen probleem mee hebben.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

De woorden van Danker over Nationale Opera & Ballet als “beste van de wereld” zijn geen bluf. De gezelschappen, een jaar geleden gefuseerd, worden steevast genoemd als het om een wereldwijde top vijf gaat op gebied van ballet en opera.

Net als overal in cultureel Nederland zit de organisatie echter wegens teruglopende overheidssteun in een precaire situatie. Er zijn dus nieuwe, bijzondere manieren nodig om de geldstromen niet op te laten drogen.

Dat biedt mogelijkheden. Hier zit je niet voor het geld, maar wel omdat je naam kunt maken met inventieve sponsordeals. En en passant wordt je ook nog eens een opera- en balletexpert.