Dure, exclusieve champagne, die zelfs in Nederland veel wordt verkocht

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk? Vandaag vanuit het buitenland.

Wat: Een rondleiding door de caves van Champagnehuis Charles Heidsieck in Reims - Frankrijk

Wie: Brand manager van Charles Heidsieck, Sophie Kutten

Disneyachtige taferelen. De kastelen van champagnehuizen Pommery Vranken, Bollinger, Veuve Clicquot en Taittinger in de champagnestad Reims. Lange oprijlanen, gouden hekken. Romantische torentjes die tezamen schreeuwen: “Hier wordt heule sjieke champagne gemaakt!”

Stampende Nederlanders
Dat staat in schril contrast met een kleine groene deur in een hoge muur. Daar achter ligt het champagnehuis van Charles Heidsieck. “Wij hebben geen groot kasteel nodig om te bewijzen dat we goede champagne maken”, verklaart Sophie Kutten. Ze is brandmanager van het in 1876 opgerichte champagnehuis. Ze leiden er ook geen toeristen meer rond, zoals de anderen wel doen.

Volgens Kutten stampen, praten en lachen buitenlanders te hard. “Vooral de Nederlanders, om eerlijk te zijn.” Ze zouden het gistingsproces van de champagne alleen maar kunnen verstoren, en dat is wel het laatste dat ze willen bij Heidsieck. “Want onze champagne moet puur goud zijn”.

Daarom liggen de flessen met bubbels hier zo’n veertig meter onder de grond, in ruimtes die ‘caves’ worden genoemd. Heidsieck heeft er zevenenveertig, met elkaar verbonden door vijftien kilometer aan gangen. Die werden tweeduizend jaar geleden door de Romeinen uitgehakt. “Nou ja, door hun slaven natuurlijk”, zegt Kutten schouderophalend. “Dat was wel even een werkje.”

Spoortje geklaarde boter
Maar dankzij die Romeinen heb je ook wat: ruimte om zo’n 55.000 flessen in op te slaan. Per cave. Maar zoveel produceert Heidsieck bij lange na niet. Van de 330 miljoen flessen die er elk jaar uit de Champagne streek komen is maar één procent van Heidsieck. Ze willen graag exclusief blijven. Een gigamerk als Moët & Chandon neemt zo’n tien procent van de totale champagne productie voor zijn rekening. “Maar hun champagne is dan ook…” Kutten rolt met haar ogen. “Tja. Een beetje vlak zullen we maar zeggen.”

Heidsieck wordt vooral gedronken in de chiquere Franse badplaatsen zoals Cannes en Saint Tropez. En in Nederland, ook een belangrijke afzetmarkt. “Wonderbaarlijk”, stelt Kutten. “Want de Nederlanders staan toch niet écht bekend om hun gastronomische fijngevoeligheid, he?”

En als we dan goede champagne drinken, doen we dat uit het verkeerde glas. Ze laat haar Vintage Blanc des Millénaires uit 1995 (à 169 euro per fles) in haar ronde glas walsen.
“Jullie gepruts met die flutes, daarin sluit je alle smaken op.”
Zonde, want dan zou je zomaar dat vleugje wilde perzik, foie gras en geklaarde boter kunnen missen.