Dit brengen andere media vandaag

Foto ANP

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag? Lees het hier en je bent in een keer bij.

Leden Greenpeace eisen alsnog vertrek van pendelende directeur

Eens per week pendelen tussen Amsterdam en Luxemburg met het vliegtuig, past niet bij een directeur van Greenpeace. Dat vinden ruim veertig Nederlandse stafleden en campagneleiders van de milieuorganisatie. Volgens de Volkskrant eisen zij daarom alsnog dat de vorige maand vanwege zijn vlieggedrag in opspraak geraakte Internationaal campagnedirecteur Pascal Husting wordt ontslagen of vertrekt.

In een ‘harde brief’ aan Husting en aan Greenpeace-directeur Kumi Naidoo, schrijven de leden dat ze menen dat er zulke ernstige schade aan de milieuorganisatie is aangebracht dat alleen ‘vertrek of terugtreden’ van de twee directeuren dit nog kan goedmaken. Behalve zijn vlieggedrag, vinden ze ook de verdediging en afhandeling van de onthullingen onvergeeflijk. ‘Het is precies het soort reactie dat we krijgen van overheden en bedrijven als wij hen vragen meer te doen om de planeet te redden.’

Een van de leden die de brief ondertekende, is Faiza Oulahsen die vorig jaar werd opgepakt door de Russische autoriteiten bij een protest tegen nieuwe gasboringen van Gazprom in het Noordpoolgebied. Een handtekening die ontbreekt, is die van Nederlands directeur Sylvia Borren. Volgens de krant is ze goed ziek van de fouten die zijn gemaakt, maar houdt ze niet van een heksenjacht. Borren hoopt dat het vertrek van de directeurs uiteindelijk niet nodig zal zijn.

Blacklist voor hufterige headhunters

Een headhunter die alles op alles zet om jou weg te lokken bij je huidige baas. Een droom voor iedereen die toe is aan een nieuwe uitdaging. Vreselijk irritant wanneer je hartstikke content bent met je baan en toch dagelijks wordt lastiggevallen door steeds slinkser wordende recruiters. Omdat webdeveloper Mischa Rodermond uit Rotterdam in de laatste categorie valt, ontwikkelde hij Blacklist-recruiters.nl. Een virtuele blacklist om de strijd tegen ‘hufterige headhunters’ aan te gaan, aldus de Financiële Telegraaf vandaag.

Rodermond, die als it’er momenteel zeer in trek is op de arbeidsmarkt, schrijft op de FAQ-pagina van zijn site over de ‘steeds bizardere tactieken’ die recruiters toepassen om in contact te komen met ontwikkelaars. “Van ongevraagd spammen met nieuwsbrieven zonder uitschrijfknop (wat door de Telecommunicatiewet van 2009 strafbaar is), herhaaldelijk telefoneren en emailen, tot misleiding en het onjuist afhandig maken van persoonlijke gegevens. De praktijken gaan steeds verder en er dient wat aan gedaan te worden.” De Telegraaf spreekt, anoniem, een recruiter die geen kwaad ziet in de vele toenaderingspogingen (‘het hoort bij het werk’). Al geeft hij ook toe weleens zijn eigen fee omhoog en het salaris van de door hem gevonden kandidaat omlaag te hebben gepraat.

Rodermond hoopt in ieder geval dat bedrijven in de toekomst eerst even op de lijst kijken voordat ze met een recruitmentbureau in zee gaan.

Wordt crowdfunding straks mainstream?

Amerikanen zijn zo verzot op crowdfunding dat zelfs een aardappelsalade ruim 60 duizend dollar op Kickstarter kan ophalen (geen grap). Maar ook in Nederland wordt de manier van financieren steeds populairder, schrijft het Financieel Dagblad vandaag. In de eerste zes maanden van dit jaar werd al 23 miljoen euro opgehaald via Nederlandse crowdfunding platforms en werden 900 projecten en ondernemingen gefinancierd.

Van die 23 miljoen ging 19,2 miljoen euro naar ondernemingen, met een gemiddeld succesvol opgehaald bedrag van 82.000. Creatieve projecten haalden gezamenlijk 2,6 miljoen euro binnen en voor non-profit projecten was het totaalbedrag 1,2 miljoen euro.

De cijfers komen uit het onderzoek van adviesbureau Douwe&Koren dat ieder halfjaar peilt hoe de crowdfundstand van zaken in ons land ervoor staan. Het bureau vraagt zich af of crowdfunding, een manier van financiering bijeen sprokkelen die een paar jaar terug nog enkel door pioniers werd gehanteerd, misschien hard op weg is om mainstream te worden in Nederland. Al moet er dan, zo meent het bureau, nog wel aardig wat aan voorlichting worden gedaan.