Deutsche Bank op het strafbankje vanwege ‘onbetrouwbare’ jaarrekeningen

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De Deutsche Bank mag op zoek naar een nieuwe afdeling boekhouding. Toezichthouders bestempelden de jaarrekeningen van een aantal van haar dochterondernemingen als “onnauwkeurig en onbetrouwbaar”, meldt The Wall Street Journal. Daarnaast oordeelde de Federal Reserve Bank of New York dat er te weinig toezicht en controle is op de Amerikaanse activiteiten van Deutsche Bank. Een Fed-topman schreef dat al op 11 december 2013 in een brief aan de bank:

“De grootte en de hoeveelheid van de fouten, wekken sterk de suggestie dat de gehele structuur van rapportage brede corrigerende maatregelen vereist”

The Wall Street Journal somde voor de leek de vijf redenen op waarom deze partij niet blij is met het Duitse instituut, een van de grootste banken van de wereld. Nadat de financiële krant dit nieuws brak, kelderden de aandelen van Deutsche Bank met 2,9 procent naar 34,80 dollar op de New Yorkse beurzen. De grootste daling in meer dan een maand.

Overal ter wereld worden banken onder druk gezet om regelgeving strenger na te leven. De schrik zit er goed in bij het publiek en toezichthouders na de financiële crisis en de vele schandalen rond banken. Uit onderzoek van The Wall Street Journal blijkt dat de New Yorkse Fed al in 2002, 2007 en 2012 zorgen uitte over de boekhouding van Deutsche Bank. Desgevraagd laat een woordvoerder weten dat de bank sinds januari, na ontvangst van de brief van de New Yorkse Fed, meer dan 1,4 miljard dollar gestoken heeft in “de verbetering van de systemen en controles” voor de wankele rapportagestructuur.

Microsoft zoekt heil in de cloud

Hoewel de kwartaalcijfers van Microsoft niet geheel aan de verwachtingen voldoen, maakt Satya Nadella zich geen zorgen. De in februari aangetreden CEO richt zich op de toekomst in de cloud, schrijft Forbes.

In het laatste kwartaal van Microsofts gebroken boekjaar stroomde bijna 23,4 miljard dollar aan inkomsten het bedrijf binnen. Dat is 17,5 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar. Over het gehele jaar kwamen de inkomsten neer op 86,8 miljard dollar (11,5 procent meer dan vorig jaar). De totale winst bleef echter achter op de vijf miljard dollar die analisten hadden verwacht; maar een schamele 4,6 miljard dollar. Dat klinkt nog steeds positief voor Microsoft, maar het bedrijf had dat vooral te danken aan de aankoop van Nokia. Het leverde Microsoft twee miljard dollar extra aan omzet op.

Het is duidelijk dat het bedrijf van CEO Nadella zich in een overgangsfase bevindt, concludeert Quartz. Van een wereld waar pc’s de dienst uitmaakten naar een waar mobiele apparaten de scepter zwaaien. Het verklaart de grootste ontslagronde - achttienduizend banen - ooit bij Microsoft.

Maar Nadella ziet door de wolken alweer de zon schijnen. De vooruitzichten van de cloud-computing tak van Microsoft zijn goed. Dit jaar groeiden de inkomsten al met 147 procent ten opzichte van vorig jaar en Nadella verwacht dat deze bezigheid het bedrijf jaarlijks zo’n vier miljard dollar aan winst zal opleveren.

LinkedIn wil nog meer verdienen aan advertenties

Niet alleen Facebook heeft geld over, LinkedIn ook. Daarom koopt het bedrijf links en rechts veelbelovende startups op. De afgelopen jaren kocht het onder andere social media-berichtenverzamelaar Rapportive (15 miljoen dollar), nieuwsapp Pulse (90 miljoen), dataverzamelaar Bright.com (120 miljoen) en vorige week nog nieuwszoekmachine Newsle. Daarnaast trekt de netwerksite partners aan om diepgravende inhoud te leveren aan de gebruikers, naast de standaard profielen en suffe tijdlijn-updates. LinkedIn wapent zich zo - net als Facebook - tegen toenemende concurrentie van jonge honden.

De meest recente aankoop van LinkedIn werd vannacht bekend, meldt The New York Times. Dat is marketingfirma Bizo; voor de zachte prijs van 175 miljoen dollar. Bizo biedt de mogelijkheid om doelgericht advertenties weer te geven bij potentiële klanten.

Dat levert LinkedIn mogelijk veel nieuwe manieren op van inkomsten uit reclames. In het eerste kwartaal van dit jaar brachten advertenties al meer dan 101,8 miljoen dollar in het laatje, 36 procent meer dan vorig jaar. Met Bizos, maar ook de andere aankopen van de afgelopen jaren, is de verwachting dat dat bedrag alleen maar hoger wordt voor LinkedIn.