Consumenten hebben minder zin in McDonald’s

Met name Amerikaanse

consumenten laten Coca-Cola

en McDonald’s in de steek. Dat

voelen de beleggers ook.

Zowel Coca-Cola als McDonald’s heeft gisteren teleurstellende resultaten gepresenteerd. Maar dat komt niet doordat de consumptie van hamburgers en cola is afgenomen.

Coca-Cola verkocht het afgelopen kwartaal 3 procent meer frisdrank – met een beetje hulp van het WK voetbal in Brazilië. Desalniettemin liep de omzet met 1 procent terug tot 12,6 miljard dollar (9,3 miljard euro) en zakte de winst met 3 procent tot 2,6 miljard dollar. Het concern wijt dit aan nadelige wisselkoerseffecten; Coca-Cola heeft flink last van zwakke valuta in opkomende markten.

Maar het is niet alleen een boekhoudkundige tegenvaller: op de Amerikaanse thuismarkt bleef de frisdrankverkoop wél achter.

Analisten hadden al geen al te hoge verwachtingen van de halfjaarcijfers, maar ook daaraan kon het grootste frisdrankconcern ter wereld niet voldoen.

Analisten zijn nu zeer benieuwd naar de resultaten van Coca-Cola’s grootste concurrent Pepsico, die vandaag halfjaarcijfers presenteert. Ook dit bedrijf zal last hebben van de gedaalde frisdrankconsumptie in de VS, maar Pepsico heeft een grote snackdivisie – met chipsmerken als Doritos en Lay’s – die de pijn wat kan verzachten.

Voor McDonald’s geldt dat consumenten niet minder cheeseburgers en friet gaan eten. Alleen doen ze dat minder vaak bij McDonald’s, zo blijkt. ‘s Werelds grootste fastfoodketen heeft veel last van concurrentie – vooral op zijn thuismarkt, de Verenigde Staten. Het concern telt wereldwijd meer dan 35.000 vestigingen, waar elke dag ruim 70 miljoen mensen eten. Maar de Amerikanen verkiezen ketens als Wendy’s, Burger King en Taco Bell steeds vaker boven McDonald’s. Of neem de Mexicaans-Amerikaanse fastfoodketen Chipotle, waar in het tweede kwartaal de omzet én winst met 25 procent zijn gestegen.

Begin dit jaar, toen McDonald’s ook al teleurstellende resultaten presenteerde, liet het concern weten zijn strategie te gaan veranderen. De menu’s moesten beter worden afgestemd op de wensen van de consument, zei bestuursvoorzitter Don Thompson. Dat betekende: minder producten in het algemeen en minder tijdelijke producten in het assortiment. Een overdaad aan keuze brengt de klant maar in verwarring, aldus Thompson.

Inmiddels blijkt dat de nieuwe aanpak nog niet het gewenste resultaat oplevert. De verkopen in de VS liepen in het tweede kwartaal met 1,5 procent terug. Wereldwijd ging de nettowinst van McDonald’s licht omlaag naar 1,4 miljard dollar (1 miljard euro). De omzet steeg 1,4 procent tot bijna 7,2 miljard dollar.

De aandelenkoersen van Coca-Cola en McDonald’s daalden gisteren 2,9 en 1,3 procent.