China in de ban van slechte kipnuggets

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

China is in de ban van een nieuw voedselschandaal. Een die ondertussen al tot de Chicken McNuggets in Japan is doorgedrongen. Zondag zond een lokaal televisiestation in Shanghai een reportage uit waarin te zien was hoe medewerkers van Shanghai Husi Food Co., een vleesverwerkingsfabriek met internationale klanten en een Amerikaanse eigenaar, kip die over de datum was opnieuw verpakten en op de grond gevallen vlees in de machines gooiden. De fabriek werd na de uitzending meteen gesloten.

Volgens Reuters blijkt na onderzoek door de voedsel en warenautoriteit in Shanghai dat het geen incidentele overtreding is maar een door het bedrijf ingevoerde handeling. Het Amerikaanse OSI Group LLC waar de vleesverwerker onderdeel van is, heeft gezegd geschokt te zijn door de onthullingen en een onderzoek te hebben ingesteld. Een hooggeplaatste medewerker van OSI Group LLC in China wilde niet reageren op het nieuws.

In Japan zijn ondermeer McDonalds, dat een vijfde van de McNuggets maakt van vlees uit de fabriek, en ook koffieketen Starbucks, Burger King en het Chinese fastfoodrestaurant Dicos getroffen door het schandaal.

Mercedes-auto’s van Indiase bodem

Mercedes Benz wil groeien in India. De Duitse autofabrikant wil de productie én verkoop in het land meer dan verdubbelen, schrijft The Times of India.

India is een verleidelijke markt voor westerse bedrijven, maar ook een moeilijke bleek onlangs voor supermarktketen Carrefour. Mercedes Benz laat zich niet kisten en gaat de uitdaging aan. Vorig jaar verkocht het bedrijf 9003 auto’s in India, 32 procent meer dan het jaar ervoor. Mercedes wil nu de productie in zijn fabriek in de westelijke stad Pune opschroeven naar twintigduizend auto’s in verschillende klasses: van SUVs tot B-klasse hatchbacks.

Het is een moedige beslissing van Mercedes. Maar ook een begrijpelijke. Om auto’s in te voeren moet het bedrijf 150 procent invoerrecht betalen. Dus wil Mercedes het maken in India, dan moet het de auto’s daar maken.

Treinen Hitachi moeten ook in de rest van de wereld rijden

Hitachi zoekt ruzie met de drie grootste treinbouwers ter wereld, meldt Asia Nikkei Review. Deze ‘David’ wil het opnemen tegen ‘Goliath’: het Canadese Bombardier, Siemens uit Duitsland en het Franse Alstom die de vervoersmarkt domineren.

Het Japanse ingenieurs- en techniekconglomeraat, onthulde maandag aan zo’n tweehonderd genodigden in Londen, de nieuwe treinstellen specifiek gericht op de buitenlandse markt. De AT-100 en AT-200 treinen van Hitachi maken geen gebruik van een chassis waardoor zij veel ruimer zijn dan andere modellen en zitten bomvol met sensoren om schade te detecteren. Daarnaast kunnen reizigers in de Japanse treinen gebruik maken van hun smartphone om een kaartje te kopen.

Hoewel de productie van treinen maar 2 procent van de bedrijfsactiviteiten van Hitachi behelzen, wil het graag uitbreiden naar onder andere het Verenigd Koninkrijk. Het Japanse bedrijf ziet het als missie om te blijven innoveren op elk gebied. Hitachi ziet geen uitbreidingsmogelijkheden in eigen land, dus moet het naar eigen zeggen wel de strijd aangaan met Bombardier, Siemens en Alstom.