Beethoven in vuur en vlam

Zo moeizaam als Beethoven zijn enige opera Fidelio componeerde (van 1805 tot 1814 was hij ermee bezig), zo gemakkelijk ontstond zijn eerste theaterwerk van belang, Die Geschöpfe des Prometheus (1801). De 65 minuten balletmuziek waren er binnen twee weken. Zijn oeuvre bestond toen nog uit nauwelijks meer dan wat kamermuziek, één symfonie en twee pianoconcerten. De muziek, vaak oproerig en explosief, klinkt als het fundament onder Beethovens legendarische symfonische oeuvre.

Donder en bliksem lopen vooruit op de Zesde symfonie ‘Pastorale’. Het laatste deel van de revolutionaire Symfonie nr 3 ‘Eroica’ baseerde hij op het slot van deze muziek over Prometheus, de Grieks-mythische titanenzoon die de mens voorzag van vuur en techniek.

De spannende opnamen met het authentieke Griekse orkest Armonia Atenea zijn dan ook deels gemaakt in Athene met de Griekse dirigent George Petrou. Op het cd-boekje poseert hij stoer als Prometheus die oplaaiend vuur trotseert.