Niet alleen op iedere muur, maar ook op bijna iedere tafel

AkzoNobel. Bekend van de verf, de lak, het vernis. Minder bekend is dat het bedrijf, dat vandaag in het tweede kwartaal 11 procent meer winst heeft gerapporteerd, dagelijks op tafel staat en in de keuken gebruikt wordt. Chemieconcern AkzoNobel is namelijk de grootste zoutproducent van Nederland. Rond 2006 probeerde Akzo zijn onderdeel zoutspecialiteiten nog te verkopen. Daar kwam het uiteindelijk op terug.

Het is overal

Zout van AkzoNobel is zout met jodium, zonder jodium, met minder natrium, in een molentje of zoutvlokken onder de naam Jozo. Zout als waterontharder in de vaatwasser onder de naam Broxo(matic). Zout om vlees te conserveren bij slagerijen of om brood te zouten bij bakkerijen (Suprasel). Zout op likstenen voor boerderijdieren (KNZ). Zout in de farmaceutische industrie, bijvoorbeeld voor dialyse (Sanal). Zout om via elektrolyse tot onder meer chloor om te zetten. En zout om de wegen mee te bestrooien tegen vorst.

In het (ze hebben de naam zelf bedacht) Salt Trade Center in Hengelo wordt het zout verkocht of service geleverd.

Akzo exporteert zout naar tachtig landen. Het bedrijf produceert zo’n zes miljoen ton per jaar en is daarmee de negende producent ter wereld. Koploper in de ranglijst van de zoutproducenten is het Duitse K+S, met zo’n 31,3 miljoen ton.

Waarom weten we dat niet?

Het intrigerende is: AkzoNobel doet weinig moeite de zoutgebruiker dit alles te vertellen. Hoe het gaat met de zoutdivisie, hoeveel omzet of winst ze boeken – AkzoNobel wil er niets over zeggen. Ook in het jaarverslag is het onderdeel zout niet uitgesplitst. Het enige wat Akzo bekendmaakt: zout (van industrieel zout tot tafelzout) hoort in het onderdeel ‘Specialty Chemicals’. Dat maakte afgelopen jaar 34 procent van de totale omzet van 14,6 miljard euro uit.

Stabiele business

Stabiele business dus, dat zout: het is in overvloed te krijgen, en daarom is de prijs – op de koude wintermaanden na – meestal ongeveer gelijk.

Maar welk aandeel van ‘Specialty Chemicals’ voor rekening van het zout komt, is niet duidelijk.

Ook de analisten kunnen het maar moeilijk inschatten. Op de totale omzet van het bedrijf is het zout „niet superbelangrijk”, aldus Mutlu Gundogan van ABN Amro, en is Akzo op de wereldmarkt „geen grote speler”.

Uiteindelijk gaat het volgens een analist op de totale miljardenomzet slechts om „enkele tonnen”. De meeste analisten vinden het ook niet zo belangrijk. Verf, verf, verf. Dat is Akzo voor de financiële markten vooral.