Waar zijn de stoffelijke resten?

Aan het eind van de ochtend, bij het ter perse gaan van deze krant, rolt de trein met de stoffelijke resten een industrieterrein in Charkov op. In een lege fabriek staat alles klaar om de resten te registereren en zo snel mogelijk naar Nederland te brengen.

De aankomst van de trein maakt een einde aan uren van onzekerheid. In de loop van de ochtend zijn hekken neergezet bij de verlaten tankfabriek om de pers op afstand te houden.

Een handjevol spoorwegarbeiders is dan met plastic bezems bezig het overwoekerde spoor vrij te maken. „De trein komt eraan”, roept één van hen. Even later wordt er met een locomotief wat heen-en-weer gereden om het roestige spoor weer begaanbaar te maken.

In Nederland is dan net bekendgemaakt dat de koeltrein met de slachtoffers van de ramp intussen door gebied rijdt dat wordt gecontroleerd door de Oekraïense regering. Premier Rutte laat officieel weten dat de trein rond het middaguur zal aankomen op een „afgesloten terrein”. Het terrein van de oude tankfabriek naast station Balasjivka in de Oost-Oekraïense stad.

Gisteravond rond een uur of zeven heeft de koeltrein met de stoffelijke resten van de slachtoffers eindelijk het station van Torez verlaten. Er zouden internationale experts meereizen, maar getuigen ter plekke stelden vast dat er alleen spoorwegpersoneel aan boord is.

Al snel wordt duidelijk dat de trein niet meteen naar Charkov gaat, maar eerst rebellenstad Donetsk aandoet. Juist gisteren was daar bij het station nog hevig gevochten tussen opstandelingen en eenheden van het Oekraïense leger. Er vielen doden.

De voorbereidingen in Charkov verlopen tot dan toe in strikte geheimhouding. Informatie uit Donetsk en Kiev over de tocht van de trein blijkt bij herhaling tegenstrijdig.

Maleisische delegatie

Rebellenleider Aleksandr Borodaj meldt midden in de nacht dat de wagons stilstaan in Donetsk.

De trein blijkt onderdeel van brede onderhandelingen met een Maleisische delegatie over de overhandiging van zwarte dozen. Dat gebeurt uiteindelijk met de formaliteiten die doorgaans een officiële regering te beurt vallen, inclusief stempels en het aanspreken van rebellenleider met “Uwe Excellentie” door een Maleisische vertegenwoordiger.

Omstreeks half tien vanochtend komt een konvooi van internationale experts de roestige poorten van een verlaten tankfabriek in Charkov binnen.

Het zijn onderzoekers van de LTFO (Landelijk Team Forensische Opsporing), Interpol en de FBI. Ze komen uit Nederland, Australië, Groot-Brittannië, Duitsland en de VS.

Zodra de trein tot stilstand komt, kunnen ze aan hun werk beginnen. Politieman Michel Oz heeft eerder gewaarschuwd dat het werk in Charkov nog de nodige tijd kan duren. „Je gaat niet zomaar wat inladen op een vliegtuig als je niet weet wat het is. Het gaat om mensen en daar moet je respectvol mee omspringen.”

Of daadwerkelijk „alle lichamen” zich in de trein bevinden, zoals vicepremier Volodymyr Groysman eerder had aangekondigd, moet nog blijken. Er is eerder melding gemaakt van 285 lijken en talloze losse resten. De plaats van de ramp waar mogelijk nog stoffelijke resten liggen, maar in ieder geval tal van brokstukken, wordt inmiddels bewaakt door vertegenwoordigers van de OVSE en Maleisiërs.

Olga Sjelomova komt uit Charkov maar woont al dertien jaar in Almere. Ze zat gisteravond in de lobby van het Palace Hotel in Charkov te wachten of ze misschien kon helpen met vertalen.

Sjelomova was op bezoek bij haar ouders, maar toen ze over de ramp hoorde, heeft ze zich meteen gemeld, zegt ze. „Ik ben diep in mijn ziel geraakt door wat gebeurd is. Je kan niet geloven dat dit gebeurt in onze tijd.”