‘Vergeet China, Japanse bedrijven moeten concurreren met Westen’

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het gaat slecht met het Japanse bedrijfsleven, waarschuwt Asia Nikkei Review, na het nauwkeurig bekijken van de mondiale Fortune 500 van dit jaar. Het aantal Japanse bedrijven op de lijst blijft gestaag dalen.

In 2000 vermeldde de prestigieuze ranglijst van Fortune nog honderd Japanse concerns. Inmiddels tekent het Amerikaanse blad er maar 57 op. En dat terwijl concurrent China met 95 op de tweede plaats komt, na de Verenigde Staten met 128 eervolle vermeldingen. Tijd voor een wake-up call, vindt Asia Nikkei Review.

Volgens het zakenblad moeten Japanse bedrijven stoppen met China te zien als grootste concurrent - het land produceert immers grotendeels alleen voor de eigen markt. Nee, het Japanse bedrijfsleven moet de strijd aangaan met westerse bedrijven. Die laten namelijk zien dat zij met kleinere bevolkingen (bijvoorbeeld Nederland) het veel beter doen op de wereldmarkt dan het ooit machtige Japan.

Malaysia Airlines heeft er nog steeds vertrouwen in

Het staat er slecht voor met Malaysia Airlines na de vliegramp boven Oekraïne. Ingewijden denken dat deze tweede slag die is toegebracht aan de vliegtuigmaatschappij, na het verdwijnen van vlucht MH370, fataal zal zijn voor het bedrijf. Zij spreken van geheime gesprekken die gaan over het van de beurs halen van het bedrijf tot aan een faillissement aanvragen.

Vannacht verklaarde Malaysia Airlines echter publiekelijk er nog alles aan te willen doen om het vertrouwen bij - onder andere - hun Australische klanten terug te winnen, schrijft The Sydney Morning Herald. De maatschappij benadrukte tegen alle reisbureau’s en reizigers dat de vluchten naar en van Australië en Nieuw-Zeeland, hun grootste markt, ongehinderd doorgaan.

In de verklaring van Malaysia Airlines wordt nogmaals onderstreept dat de Maleisische overheid, de grootaandeelhouder, “zich volledig inzet voor het voortbestaan van het bedrijf”. In februari investeerde de vliegtuigmaatschappij nog 800 miljoen dollar aan de uitbreiding van de vloot in Australië en Nieuw-Zeeland. De vermissing van MH370 en ramp met de MH17 hebben echter een verwoestend effect gehad op het consumentenvertrouwen en het imago van Malaysia Airlines. Wordt dit de toekomst van het bedrijf?

Succes voor dure fietsen in China

Merida Industry, een van de grootste Taiwanese fietsfabrikanten, wil voor het einde van het fiscale jaar honderden winkels openen in China. Het bedrijf wil profiteren van de groeiende vraag naar rijwielen op deze gigantische markt, meldt Asia Nikkei Review.

Merida verkoopt luxe fietsen, die met prijzen rond de 240 euro vaak vier tot vijf keer duurder zijn dan gewone fietsen in steden als Beijing of Shanghai. Ze gaan als warme broodjes over de toonbank, vertelt directeur Michael Tseng. Daarom wil hij het aantal winkels in China dit jaar uitbreiden naar 2500, een flinke groei van de slechts driehonderd die het had in 2013. Tseng wil ook eind dit jaar minstens tien procent meer fietsen verkopen dan de 1,2 miljoen van vorig jaar.

Het succes van Merida komt niet uit de lucht vallen. De fietsenfabrikant opende in 1990 haar eerste Chinese fabriek, maar leed de eerste achttien jaar verlies. Met de stijgende levensstandaard in China kopen steeds meer consumenten duurdere fietsen voor recreatiedoeleinden. Inmiddels produceert het Taiwanese bedrijf zo’n half miljoen fietsen per jaar, al zijn er plannen om dat in de toekomst te verdriedubbelen.