Stuur jij alle mystery shoppers op pad?

Foto iStock

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Junior Planner
Bedrijf: Mystery Review, een bedrijf dat de klantvriendelijkheid van organisaties meet
Wat opvalt aan de vacature: Eigengemaakte brownies, ook dat moet je kunnen.

Wat doe je dan eigenlijk?

“De juiste persoon op de juiste dag voor de juiste opdrachtgever regelen”, zo omschrijft Senior Projectmanager Marieke Bosman de voornaamste taak. Want dat is wat je doet: mensen – de zogenaamde mystery shoppers – inplannen. Zij gaan onaangekondigd langs bij bedrijven die Mystery Review hebben ingehuurd. Daar meten ze met behulp van vragenlijsten de klantbeleving. Op deze manier probeert Mystery Review op een constructieve manier de bedrijfsvoering van hun klanten te verbeteren.

Bij het inplannen komt nog flink wat kijken. Want degene die je naar een opticienketen stuurt, moet natuurlijk ook echt een bril nodig hebben. En naar een kroeg waar een groot biermerk geschonken wordt stuur je geen bejaarde. “Elk onderzoek heeft specifieke mystery shoppers nodig”, zegt Bosman. Daarom werkt het bedrijf met zo’n 2.000 tot 2.500 shoppers verdeeld over twaalf provincies.

Hen moet je inplannen, maar ook controleren. Of ze wel gaan, of ze het werk goed uitvoeren. “Het blijven mensen”, zegt Bosman. Waarmee ze maar wilt zeggen dat fouten kunnen gebeuren, en jij daar stressbestendig mee om moet kunnen gaan. Op het allerlaatste moment een invaller regelen, dat hoort ook bij de job.

Wat verdient dat?

Minimaal 1.900 euro bruto per maand. Een telefoon, auto of laptop is niet inbegrepen. Daarom zijn ze op zoek naar iemand die in de buurt van het kantoor in Hilversum woont. Maar er wordt veel georganiseerd voor de werknemers: bedrijfsborrels en –uitjes, en de afgelopen tijd ook gratis yoga op kantoor.

Waarom zoeken ze iemand?

De vorige junior planner gaat een wereldreis maken.

Wat voor collega moet je zijn?

Iemand die zelfstandig kan werken. Zeker als het werk goed gaat en je na verloopt van tijd eigen projecten mag leiden en de verantwoordelijkheid over een provincie krijgt. Maar ze zijn niet op zoek naar een einzelgänger. “Je hebt veel contact met de mystery shoppers”, zegt Bosman. “Die moet je kunnen motiveren. En tegelijkertijd wordt ook verwacht dat je meedenkt met je collega’s op kantoor.”

Bang zijn om de telefoon te pakken, dat moet je niet zijn. “En dan zowel voor de leuke als de minder leuke telefoontjes”, zegt Bosman. Dat kan uiteraard aangeleerd worden, maar het is ook iets “dat je in je hebt”, aldus Bosman.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Omdat ze de beste zijn in hun werk. Althans, volgens de organisatie van de Nationale Succes Award. In hun branche van mysteryshopping wonnen ze afgelopen maand deze prijs.

Het bedrijf is jong – het bestaat tien jaar en de gemiddelde leeftijd is 28, schat Bosman – en daarom ideaal voor een eerste stap in je carrière. “Gedreven en gezellig”, zijn de woorden die Bosman gebruikt als ze omschrijft naar wie ze op zoek zijn.

Dat laatste wordt het vanzelf als je eigengemaakte brownies meeneemt.