Frisdranken zijn uit, dus investeert Coca-Cola in kokoswater

Fragment of glass cola with ice isolated on white background

UPDATE: meer cola, nog meer water, minder winst

The Coca-Cola Company heeft afgelopen kwartaal 3 procent minder omzet en 1 procent minder winst gemaakt in vergelijking met een jaar eerder. De omzet was 12,6 miljard dollar (9,3 miljard euro), de winst 2,6 miljard dollar (1,9 miljard euro). Dat maakte de Amerikaanse drankfabrikant zojuist bekend.

Coca-Cola verkocht wel meer dranken. De groei van koolzuurhoudende frisdranken was 2 procent. Coca-Cola (+ 1 procent), Sprite (+6 procent) en Fanta (+2 procent) deden het allemaal beter dan een jaar eerder. Maar de volumegroei komt vooral van waters (+7 procent), energiedrankjes (+6 procent) en ijstheeën (+4 procent). In totaal verkocht Coca-Cola 5 procent meer dranken zonder prik.

Als je in Nederland woont, drink je in een jaar waarschijnlijk 36 liter frisdrank van Coca-Cola. En als je uit België komt zelfs 81 liter. Maar de koolzuurhoudende drankjes worden minder populair. Vandaag komt The Coca-Cola Company met halfjaarcijfers. Vier vragen over hoe Coca-Cola probeert de daling te compenseren.

1. Wat is het probleem van Coca-Cola?

Frisdranken zijn uit. In de eerste drie maanden van dit jaar verkocht Coca-Cola voor het eerst sinds 1999 minder frisdrank, schrijft Quartz. In de Verenigde Staten ging het om 1 procent minder, in Europa zelfs om 5 procent, meldt persbureau AP.

Dat klinkt erg: driekwart van Coca-Cola’s verkoop gebeurt volgens AP buiten de Verenigde Staten, en 81 procent daarvan is frisdrank. Maar financieel bestuurder Gary Fayard probeert de afname te relativeren. Hij verwacht over het hele jaar wel een stijgende frisdrankverkoop.

2. Wat drinken we dan nog wel?

Allereerst: frisdrank is nog altijd populair. The Coca-Cola Company verkocht twee jaar terug 603 miljoen liter frisdrank in Nederland volgens woordvoerder Annemarij Pikaar, bijna 36 liter per persoon. En Nederlanders zijn dan nog kleinverbruikers. Mexicanen drinken bijna vijf keer zoveel Coca-Colaproducten: 172 liter per persoon (maar daar remt sinds januari wel een soda-tax voor suikerhoudende dranken de verkoop).

IJsthee, frisdranken met zoetstof stevia en frisdranken op waterbasis verkopen wereldwijd juist beter, constateert Euromonitor.

3. Hoe zit dat in Nederland?

In Nederland neemt de frisdrankconsumptie een klein beetje af.


Maar de verkoop van waters blijft ongeveer constant. We drinken wel iets meer drankjes die deels uit water, deels uit sap bestaan. Food-trendwatcher Marielle Bordewijk:

“Frisdrank is wat minder populair en dat past bij de gezondheidstrend. Artsen en diëtisten raden aan minder suiker te consumeren en meer natuurlijke ingrediënten. En foodbloggers maar ook redacteuren van magazines dragen er aan bij door te wijzen op de natuurlijke, echte smaken van eten. Daar past geen halve liter frisdrank bij, maar eerder met water vermengde fruit-, kruiden- en groentendranken.”

4. Hoe staat Coca-Cola er nu voor?

Wereldwijd steeg de totale verkoop van producten van Coca-Cola in het eerste kwartaal alsnog met 1 procent ten opzichte van 2013. Voor Nederland wil het bedrijf geen gedetailleerde cijfers geven.

Andere producten compenseren de dalende frisdrankverkoop. Het bedrijf speelt in op de trend door te investeren in onder meer kokoswater van Zico, theemerk Honest Tea en koffiecupjes van Keurig Green Mountain. Coca-Cola wil marktleider worden met zijn watermerken, zei topman Steven Cahillane vorig jaar, schrijft Quartz. De ijstheemerken Gold Peak, Honest Tea en Fuze Tea doen het goed, net als de sappen van Simply Orange en Minute Maid, schrijft Forbes. De verkoop van koolzuurvrije drankjes van het bedrijf groeide in het eerste kwartaal met 8 procent. Het lijkt erop dat Coca-Cola de cola-dip wil goedmaken door van al het andere net een beetje meer te verkopen.