De ondergang van Apple’s iPod - en waarom dat helemaal niet erg is

epa03932598 The Apple logo is attached to the facade of the Apple Store in Hamburg, Germany, 01 November 2013. Apple's iPad Air, lighter, thinner and faster than its predecessor went on sale on 01 November in 42 countries. Apple's market share is down to 29.6 per cent compared to 40 per cent a year ago, according to research firm IDC, despite Apple selling a record 14 million iPads in the most recent quarter. EPA/MAJA HITIJ

Duizend liedjes, zo in je broekzak. Toen Apple-baas Steve Jobs in 2001 de originele iPod - een log, wit ding met 5 GB opslagruimte - introduceerde, betekende het een revolutie. Geen gehannes meer met CD’s, minidiscs of - nog ouderwetser - cassettebandjes.

Nu, dertien jaar later, lijkt de iPod langzaam te verdwijnen. Werden er op het hoogtepunt in 2008 nog bijna 55 miljoen van verkocht, vorig jaar kwam dat aantal niet boven de 27 miljoen uit. En die dalende lijn zet door:

De iPod legt het af

De kans dat Apple, dat vandaag zijn kwartaalcijfers publiceert, daar erg mee zit, is klein: de iPad en iPhone hebben de iPod al ruimschoots ingehaald als belangrijkste mobiele apparaten.

Of het einde van de iPod daardoor definitief in zicht is, is lastig te zeggen. De Mac Pro - de high-end computer van Apple - werd door het bedrijf drie jaar lang nauwelijks geüpdatet. Tot er afgelopen jaar ineens een compleet nieuwe versie van uitkwam. Wie weet wat het bedrijf uit Californië nog met de ooit zo succesvolle muziekspeler van plan is.