Chipotle doet het goed, zelfs nu het duurder is

Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Niks lijkt een wig te kunnen drijven tussen Amerikanen en hun burritos. Quartz verbaast zich over het feit dat ondanks dat Chipotle afgelopen jaar over de hele linie haar prijzen verhoogde, het juist meer Mexicaans-Amerikaanse fastfood verkocht.

Chipotle verkocht in het tweede kwartaal met 1,1 miljard dollar bijna 25 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De winst steeg ook met meer dan 25 procent naar 110 miljoen dollar. Consumenten eten dus ondanks de prijsstijgingen stevig door bij de fastfoodketen.

Maar hun eetgedrag is wel veranderd, concludeert de financieel directeur van de keten. Volgens Jack Hartung eten klanten nu veel meer gerechten met kip dan met rund. Waarom? Die eerste zijn veel goedkoper. En dan blijkt dat de Amerikaanse consument zich nog steeds laat leiden door zijn of haar portemonnee, ook al kunnen ze niet afblijven van Chipotle.

Tijd is relatief voor mensen met macht

Waarom kwakt je manager altijd meer rapporten op je bureau dan je mogelijk in een werkdag kunt verwerken? Omdat hij tijd anders ervaart dan jij, blijkt uit recente wetenschappelijke studies die The Wall Street Journal bespreekt.

Mensen met meer macht in een organisatie hebben het gevoel dat er meer te halen valt uit een dag. Stress zorgt namelijk voor een gehaaste tijdservaring, en laat dat nou iets zijn waar leidinggevenden minder last van hebben. Zij hebben volgens wetenschappers het gevoel dat ze ‘meer controle’ hebben over situaties en die daardoor beter kunnen overzien.

Dit fenomeen - ‘Power Time’ - is nog vrij nieuw en wordt gezien als revolutionair voor het begrijpen van organisaties. Want mensen met macht overschatten vaak sterk wat hun werknemers realistisch gezien aankunnen, iets wat op de lange duur zou kunnen uitlopen op conflicten of zenuwinzinkingen. Dus heb jij een baas die lijdt aan ‘Power Time’, schuif hem (of haar) het artikel van The Wall Street Journal onder de neus. Of probeer hem te ontlopen zoals in deze onderstaande scène uit Office Space.

Netflix wint het WK 2014

Wie is een van de grote winnaars van het WK in Brazilië? Juist, Netflix. De videodienst gaat in Zuid-Amerika fors profiteren van de live-uitzendingen van de wedstrijden in de afgelopen twee maanden, schrijft Techcrunch.

Klinkt logisch toch? In de aanloop naar het WK verruilden veel Zuid-Amerikanen hun gewone televisie voor een toestel met digitale televisie. Dat betekent een gigantische groeimarkt voor Netflix en dat blijkt ook, schrijft de videodienst in een toelichting bij de kwartaalcijfers.

Post World Cup, the number of Smart TVs used for Netflix viewing in Latin American countries is at a new high; in fact, the percentage of viewing from Smart TVs in Latin America is higher than any other region we serve. Members accessing Netflix on a big screen generally watch more and retain better than members using smaller devices.

Goed nieuws voor Netflix - dat gisteren met andere mooie kwartaalcijfers kwam - maar ook voor andere digitale videodiensten die willen uitbreiden in Zuid-Amerika. Want het is pas echt ‘all you can watch‘ als je meer dan één videodienst tot je beschikking hebt.