De negen plagen van Microsoft

Foto Reuters

Microsoft ondergaat de grootste reorganisatie tot nu toe. Wat gaat er veranderen? En waarom?
NB: deze opsomming is geen zelfstandig artikel maar maakt onderdeel uit van een grotere reportage over Microsoft die hier te lezen is.

1. Nieuw personeelsbeleid

Het bedrijf bestaat uit divisies die traditioneel weinig samenwerken. Dat komt de beoogde integratie van diensten en hardware niet ten goede. Vorig jaar ging de hele bedrijfsstructuur op de schop en is een deel van de bonus van Microsoft-medewerkers afhankelijk van bewezen samenwerking met andere onderdelen.

2. Een nieuwe topman

Satya Nadella is de nieuwe topman, die Steve Ballmer na meer dan veertien jaar verving. De grote strategiewijzigingen zijn al door Ballmer in gang gezet. Ook Microsoft-oprichter Bill Gates heeft nog veel invloed. Er is discussie over de rol van spelconsole Xbox in een bedrijf dat vooral zakelijke software maakt, maar Nadella laat zich eerst gelden met een enorme reorganisatie, voorafgaand aan de jaarcijfers die dinsdag verschijnen.

3. Office gaat vreemd

Office, de kantoorsoftware met Word, Excel, Outlook en Powerpoint, waren onlosmakelijk verbonden met Windows. Office is nu ook op de grote concurrerende besturingssystemen te vinden: iOS en Android. Binnen Microsoft wordt dit omschreven als een fundamentele verandering. Er is wel een Office-versie voor Mac-gebruikers. Die vormen echter nog geen vijf procent van alle computergebruikers.

4. Betalen per maand

Software verandert dankzij internet. Je hoeft programma’s niet per se op een pc te installeren, ze draaien op een server in een datacentrum. Microsofts betalingsmodel verandert, onder druk van bijvoorbeeld Google Apps. Je krijgt bij Office 365 geen licentie op een vast product, maar betaalt een bedrag per maand, per gebruiker. Dit betalingsmodel hoeft niet per se slecht uit te pakken: softwaremaker Adobe voerde abonnementen in en zag de koers verdubbelen.

5. Radicale Windows 8

Windows 8, gebouwd voor aanraakschermen, is een radicale breuk met het vertrouwde bureaublad. Pc-gebruikers houden niet van verandering; ze accepteren Windows 8 aarzelend en Windows 7 leidt nog de pc-markt. Windows XP, officieel doodverklaard, draait nog op een kwart van de pc’s. Microsoft heeft de kritiek op Windows 8 wel verwerkt door de startknop opnieuw in te voeren.

6. Ultra(-goedkoop) book

In de laptopmarkt heeft Windows stevige concurrentie: de MacBook Air versus ‘ultrabooks’ op Windows, en Googles goedkope Chromebooks. Afgelopen week kondigde Microsoft aan: ultragoedkope laptops met Windows 8 (rond de 200 euro). Google maakte gebruik van de nieuwe verhoudingen tussen Microsoft en hardwarefabrikanten. Microsoft laat zich inspireren door het Apple-model: meer eigen hardware, eigen software, zelfs eigen winkels.

7. Licensies weggeven

Tot voor kort waren de rollen in de techindustrie duidelijk. Apple verdient geld met hardware, Google met advertenties, Microsoft met software. Maar licenties op Windows Phone worden nu gratis weggeven om telefoonmakers aan boord te krijgen. Waar verdient Microsoft dan geld mee? Het idee is dat consumenten in de wondere wereld van Windows verleid worden om een abonnement op Office 365 te nemen, beltegoed bij Skype te kopen, advertenties te bekijken via de Bing-zoekmachine of games, muziek en video’s aan te schaffen op de Xbox.

8. Een app voor allen

De ontwikkelaars van mobiele software laten Windows Phone nog vaak links liggen omdat weinig mensen zo’n smartphone gebruiken. Door ‘universele’ apps te introduceren die op alle Windows-apparaten werken, hoopt Microsoft toegang tot een grotere groep gebruikers te kunnen bieden. Vandaar dat de basis van alle Windows-producten vrijwel identiek is, zeker als Windows 9 in 2015 op de markt verschijnt.

9. Verliezen op hardware

Zelf hardware maken is duur. Op de eerste generatie tablets, Surface, moest het bedrijf 900 miljoen dollar afschrijven. Met Nokia haalde Microsoft nog eens een verlieslijdende hardwaremaker in huis. Bij software als Office en Windows, worden marges boven de 70 procent gehaald. De nieuwe Surface Pro 3 is bedoeld voor – beter betalende – zakelijke gebruikers.

De uitdagingen van Microsoft lijken gigantisch, maar er is één wapen waardoor de techgigant zijn transformatie met vertrouwen tegemoet ziet. Een berg cash van ruim 88 miljard dollar (de stand bij de laatste kwartaalcijfers) geeft Microsoft veel uithoudingsvermogen. Die reserve werd opgebouwd met een jarenlange dominante positie in de softwaremarkt. Ter vergelijking: Google heeft ongeveer 60 miljard dollar in cash, Apple heeft 160 miljard dollar aan reserves.