Dankzij jou loopt de Stadsschouwburg iedere avond vol

Foto ANP

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Hoofd Marketing & Communicatie
Bedrijf: Stadsschouwburg Amsterdam (SSBA)
Wat valt op aan de vacature: “Over wie de belangrijke spelers zijn in de (inter)nationale theaterwereld hoeven wij je niets meer te vertellen.”

Wat doe je dan?

Kort gezegd: ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen naar de Stadsschouwburg komen. En dan niet alleen degenen die de samenstelling van Toneelgroep Amsterdam wel kunnen dromen, maar juist ook de theater-bleue types. Door leiding te geven aan de marketingafdeling die alle campagnes rondom SSBA opzet.

“Je gaat over de strategie, de grote lijnen”, zegt senior marketeer Martine Jedema. Je houdt bij welke voorstellingen eraan komen. Welke marketeers met welke campagnes bezig zijn. Zodat, mocht er last minute iets op het programma bij komen, je weet wie zich over die posters, advertenties en persberichten moet ontfermen.

En: “Je bent een belangrijke gesprekspartner”. Voor de directeur, het hoofd programmering. Maar ook eventuele partners, zoals het Frascati of het Holland Festival.

Wat verdient dat?

Een salaris ‘conform de CAO Nederlandse Podia‘. En: “Toegang tot alle mooie voorstellingen die je maar wilt zien.”

Waarom zoeken ze iemand?

Je voorganger is nu hoofd Marketing bij het Stedelijk Museum in Amsterdam.

Wat voor collega moet je zijn?

Iemand die weet wie Gijs Scholten van Aschat is. Of bij welk gezelschap Casper Vanderputte is aangesloten. “Theater is een moeilijk product om te verkopen”, zegt Jedema. “Het is geen tube tandpasta, maar iets subjectiefs. Je kunt mensen de avond van hun leven beloven, maar misschien lopen ze teleurgesteld naar buiten.”

Als je dan zelf niets met theater hebt, wordt het lastig. Je moet mensen toch kunnen overtuigen. Niet alleen het publiek. “Ook de directeur, de programmeurs, de werknemers.” Stressbestendigheid kan daarbij geen kwaad, met al die verschillende campagnes die naast elkaar lopen. “Je moet veel ballen tegelijk kunnen hooghouden.”

En je moet kunnen omgaan met het nieuwe CRM-systeem, zodat de SSBA straks nog meer bezoekers kan trekken.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

In de schaduw van de Stadsschouwburg schreeuwden zo’n 3,5 jaar geleden duizenden mensen om “cultuur”. Niet gek dat het hart van het Amsterdamse theater werd gekozen om te protesteren tegen de miljoenenbezuinigingen op de culturele sector. Ook de SSBA zag zijn subsidie met ruim een miljoen euro teruglopen. Toch een klap.

Maar geen genadeklap. Sindsdien heeft de schouwburg vol ingezet op het verhogen van de eigen inkomsten (bijvoorbeeld door Vrienden) en het aantrekken van een breder publiek (door eigen producties, nieuwe samenwerkingen). Niet zonder succes. “Er gebeurt hier zo veel”, zegt Jedema. “Daar zit je in deze functie met je neus bovenop.”

Je kantoor is gelegen op een plek met bijna 250 jaar aan theatergeschiedenis. Moet je het alleen niet erg vinden regelmatig ‘s avonds laat thuis te zijn. Jedema: “Naar de voorstellingen gaan, is een belangrijk onderdeel van de job.” Ach, er is vervelender overwerk te bedenken.