Cassan wint orgelconcours Haarlem

Een uur voor aanvang krijgen vier organisten de muziek voorgeschoteld waarop zij moeten improviseren. De jury weet niet wie de deelnemers zijn en in welke volgorde ze spelen. Het publiek kan de organisten wél volgen, op beeldschermen die door de kerk zijn verspreid. Iedere organist krijgt een kwartier om jury en publiek te overtuigen.

Zo ging het vrijdagavond tijdens de finale van het Orgelimprovisatieconcours in de Sint-Bavokerk in Haarlem. Ter gelegenheid van de 50ste editie van het Internationaal Orgelfestival werd het thema geschreven door Louis Andriessen, die niet eerder voor orgel componeerde.

In een finale zonder Nederlanders namDavid Cassan (Frankrijk) als eerste plaats achter het Müller-orgel. Hij zette met afwisselend lucide en bijtende registraties in op dynamiek en ritme. Cassan kleurde treffend naar het wat Frans aandoende thema, maar de door Andriessen voorgeschreven noten kwamen steeds wel erg sec terug.

Tobias Wittmann (Duitsland) was uitgesprokener. Zijn variatiereeks was sterk en verrassend, met minimal-achtige passages en klankkleuren die deden denken aan de rockjazzgroep Weather Report. Anders dan bij Cassan werd het thema aan alle kanten verkend. Minpunt was dat zijn improvisatie nogal abrupt eindigde.

Lukas Grimm (ook Duits) overtuigde met gelaagde registraties en dissonantrijke akkoordprogressies. Zijn kwartier, waarin hij zich niet van grote dynamische contrasten bediende, was misschien wel het spannendste. Maar het thema leek hij halverwege te zijn vergeten. Daarmee zal hij zich ongetwijfeld hebben gediskwalificeerd.

Grimm won de publieksprijs. Cassan ging er met de eerste prijs vandoor, maar voelde als een compromiswinnaar in een concours waarin oorspronkelijkheid niet doorslaggevend was.