Wilt u van uw auto af klauteren?

‘Hallo?” „Ja, momentje… Jeroen, hou dat bord hoger! Zo ziet niemand het!” „Hallo?”

„Ja, met mevrouw Arends. Wij hebben een probleem. Hoger, Jeroen, verdomme nog aan toe! Hoger!”

„U hebt een probleem?”

„Ja, wij staan voor de Gotthard en de auto doet het niet meer. Hoger!”

„En wat is er mis met de auto?”

„Ja, wat is er mis? Hij doet het niet. We denken dat de motor oververhit is. Daar Jeroen, dat is een Nederlander! Sorry hoor, daar ben ik weer. We hebben een bord gemaakt om andere automobilisten te vragen om koelvloeistof, maar het schiet nog niet erg op. Nou, geef het maar weer terug aan mij, Jeroen. Vanaf hier zien ze het in elk geval.”

„Mevrouw, als ze Jeroen niet zien maar u wel, waar bevindt u zich dan precies?”

„Nou, ik zit op het dak van de auto, zodat ze dat bord kunnen zien.”

„Mevrouw, ik ga u vragen wat ik aan iedereen vraag die mij belt: wilt u alstublieft veilig gaan staan, dus in uw geval in elk geval van uw wagen af klauteren.”

„Ik geloof niet dat u onze situatie goed begrijpt: wij zijn op vakantie en kunnen niet verder.”

Het kostte daarna nog ruim een kwartier om mevrouw Arends van het dak van haar auto te krijgen en net als alle andere pechvogels zo veilig mogelijk te laten plaatsnemen langs de kant van de weg. Uiteindelijk was het een speelse visualisatieoefening die haar overhaalde: „Mevrouw Arends, toen u van huis vertrok, was uw idee van vakantie toen om met een groot bord op het dak van uw auto te zitten, of wilde u gewoon zo waardig mogelijk uw bestemming bereiken?”

Pech voor de Gotthardtunnel, het is ieders grootste nachtmerrie. Voor pechcentralemedewerkers was het bij dit punt van belang zo nauwkeurig mogelijk in te schatten wat er precies mis was met de auto en dan te bepalen vanaf welke kant van de tunnel je hulp ging inzetten. Was het een klein probleem, dan nam je de monteur die het dichtstbij zat, maar was het ernstiger, dan schakelden we sowieso Rolfie in, zelfs als die verder weg zat. Omdat die altijd bereid was net dat stukje extra te doen voor de cliënt. Uit de goedheid van zijn hart, maar voornamelijk omdat hij er een hekel aan had als mensen voor zijn garage kampeerden. Liever werkte hij een uurtje langer door dan dat hij de volgende ochtend weer die kordate Nederlander in zijn korte broek klooiend op een campinggasje voor zijn deur aantrof.

Ook voor mevrouw Arends lieten we hem helemaal vanaf de andere kant van de Gotthard komen. „Dat duurt wat langer, mevrouw Arends, maar Rolfie is de beste die we hebben.” Want bij mevrouw Arends wist je niet of het inderdaad gewoon ging om koelvloeistof bijvullen, of om een kapotte thermostaat of dat de hele motor aan gort was.

Het enige waar je zeker van kon zijn was dat ze precies het soort klant was dat Rolfie zo snel mogelijk weer op weg wilde helpen.