Jij maakt radicale kunst toegankelijk

Wat wilde je later worden? Je antwoordde vast nooit:

zakelijk directeur van een museum

. Er is een vacature voor. Lees hier wat zo iemand doet.

Organisatie: Het Van Abbemuseum

Wat valt op aan de vacature: Ze zoeken iemand met een groot strategisch vermogen die kan ‘helikopteren’

Wat doe je eigenlijk?

Het museum managen. Financiering regelen. „Wat is het aanbod dat we hebben en hoe zetten we dat in de markt?”, zo vat de huidige directeur Ulrike Erbslöh het samen. Het Van Abbemuseum in Eindhoven heeft werk van onder anderen Picasso, Mondriaan, Chagall en Lissitzky in de aanbieding. De collectie bestaat uit drieduizend kunstwerken.

„Er zit een inkomstenmodel achter alles wat we doen”, zegt Erbslöh. De museumshop, ticketverkoop, maar ook reizende exposities en advieswerkzaamheden aan bedrijven, alles moet geld opleveren. Dat is hard nodig, want het gemeentelijke museum moet net als de hele culturele sector stevig bezuinigen omdat overheden minder bijdragen. Jij moet creatief zijn in het verzinnen van nieuwe manieren voor inkomsten.

Daarnaast is het jouw verantwoordelijkheid dat de zakelijke bedrijfsvoering, marketing, het educatieve aanbod en de presentaties van de tentoonstellingen geregeld zijn. Ook het beveiligen van de kunstwerken, bijvoorbeeld een Picasso, valt eronder. Bovendien kijk je samen met de directeur of er geld beschikbaar is voor de aankoop van nieuwe werken.

Wat verdient dat?

Maximaal 6.090 euro bruto per maand. En je krijgt een pasje van de International Counsel of Museums (ICOM). Dat betekent gratis toegang tot 20.000 musea wereldwijd.

Waarom zoeken ze iemand?

Erbslöh gaat op 1 januari 2015 bij het prestigieuze Fondation Beyeler in Basel in Zwitserland aan de slag.

Wat voor collega moet je zijn?

Iemand die voor alles open staat. Een Picasso uitlenen aan een Palestijnse kunstacademie zonder moderne beveiliging? Dat heeft het Van Abbemuseum gedaan. „Als je een strikt persoon bent die vaste ideeën heeft over wat een museum is en hoe met kunst omgegaan moet worden, dan gaat het niet werken”, zegt Erbslöh.

Je moet dus niet bang zijn voor het nemen van risico’s. En flexibel zijn. Want de artistieke staf is eigenwijs en vol grote ideeën. Erbslöh: „Je moet mensenkennis hebben en anderen kunnen overtuigen, en ondertussen zakelijk blijven.”

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Hadden we de Picasso’s al genoemd? Naast de indrukwekkende collectie is de houding van de organisatie wel iets dat je moet liggen. „We combineren radicale posities van de kunst met toegankelijkheid voor het grote publiek”, zegt Erbslöh.

Ga er niet vanuit dat je in een rustig werkklimaat terecht komt. Het rijksbudget is de afgelopen jaren met 250 miljoen euro teruggebracht en ook gemeenten zullen in 2015 250 miljoen euro minder uitgeven dan in 2011.

Nieuwe inkomstenmodellen verzinnen, kunstwerken beveiligen, radicale kunst toegankelijk maken. Er zijn uitdagingen te over. Je houdt bijna geen vrije tijd over. Mocht dat toch lukken, dan kan je wel gratis naar het museum.