CBS levert meer cijfers en meer duiding - om cherrypicking te voorkomen

Foto ANP

Het Centraal Bureau voor de Statistiek gaat op eigen initiatief cijfers publiceren over actuele maatschappelijk debatten. Ook wil het CBS de eigen informatie beter duiden om te voorkomen dat de cijfers worden verdraaid. Dat zegt Tjark Tjin-A-Tsoi, de nieuwe directeur-generaal van het CBS, vandaag in een interview in NRC Handelsblad.

“We moeten in ieder geval proberen te voorkomen dat mensen gaan cherrypicken uit onze data om hun eigen gelijk te bevestigen”, zegt hij. “Wij moeten ervoor zorgen dat het niet zo ontzettend gemakkelijk meer is om te liegen met onze cijfers.”

Als voorbeeld noemt Tjin-A-Tsoi het debat over ongelijkheid in de samenleving. “Er wordt bijvoorbeeld heel makkelijk gezegd: 20 procent van de huishoudens heeft 80 procent van alle bezittingen in Nederland.”

Wat er vaak niet bij wordt gezegd, is dat ouderen veel meer vermogen hebben opgebouwd dan jongeren, vindt Tjin-A-Tsoi. “Een genuanceerder plaatje”. Tot nu toe leverde het CBS vooral vaste cijfers op vaste momenten over bijvoorbeeld huizenverkopen of de inflatie. Om onjuiste beeldvorming tegen te gaan, wil het CBS ook meer duiding gaan geven bij zijn cijfers. “We waren een dataleverancier en we worden een informatieleverancier.”

De directeur-generaal benadrukt dat het CBS geen “politieke inkleuring” aan de cijfers wil geven. “Zolang we bij de feiten blijven en geen waardeoordeel geven, zie ik geen probleem. Het kan wel zijn dat sommige meningen door de feiten onderuit worden gehaald en dat je dáár kritiek op krijgt. Dat risico moeten we dan maar lopen”, aldus Tjin-A-Tsoi.