Wat heeft dit voor effect voor Malaysia Airlines?

Voor de tweede keer in minder dan een half jaar tijd slaat het noodlot toe voor Malaysia Airlines. In maart verdween vlucht MH370, eveneens een Boeing 777, op weg van Kuala Lumpur naar Beijing van de radar. Dat gebeurde tussen Maleisië en Vietnam. Na een wekenlange zoektocht in de Zuid-Chinese Zee en de Straat van Malakka werd het toestel niet gevonden. China, Amerika, Australië, Maleisië, Japan, Zuid-Korea en nog tientallen andere landen mobiliseerden hun luchtmacht en marine om naar het verdwenen toestel te speuren.

Het raadsel werd groter toen op radarbeelden bleek dat de Boeing een scherpe draai had gemaakt en dat alle communicatieapparatuur uitgezet of uitgevallen was. Na weken speuren bleek dat een automatisch communicatiesysteem kortstondig contact had met een satelliet van het Britse communicatiebedrijf Inmarsat. Op basis van die gegevens konden onderzoekers concluderen dat het vliegtuig niet naar Beijing maar urenlang naar het zuiden was gevlogen en waarschijnlijk in een ruig en leeg deel van de Indische Oceaan ten westen van Perth in zee is gestort. Op het moment dat Malaysia Airlines de vermissing bekendmaakte, was MH370 zelfs nog in de lucht.

Nog steeds is het toestel zoek. Australië heeft de zoektocht uitbesteed aan bedrijven die nauwkeurig de zeebodem uitkammen op zoek naar wrakstukken. Wat er aan boord van de Boeing 777 is gebeurd, is nog altijd onduidelijk.

Voor Maleisië was de crash van MH370 een nationale ramp. Op straat in Kuala Lumpur werd gezamenlijk gebeden om de 239 inzittenden veilig terug te brengen.

Het ongeluk met MH17 zullen Maleisiërs niet kunnen bevatten. Hoe klein is de kans dat het twee keer zo gruwelijk misgaat?

Kan Malaysia Airlines dit overleven? Het bedrijf stond er voor het ongeluk met MH370 slecht voor. Al drie jaar op rij leed het Maleisische staatsbedrijf verlies. Malaysia Airlines kon de opkomst van goedkope prijsvechters als Air Asia niet aan. Na de crash van MH370 besloten nog minder mensen met Malaysia Airlines te vliegen. In interviews vorige maand zei topman Ahmad Jauhari Yahya dat de passagiers langzaam terugkwamen.

In Maleisië werd de afgelopen maanden rekening gehouden met een faillissement van Malaysia Airlines. De tweede ramp in korte tijd kan de ondergang van het bedrijf betekenen, net zoals de de aanslag op een Boeing 747 boven Lockerbie in 1988 het einde van Pan-am inluidde.