Wat betekent dit voor Malaysia Airlines?

SCHIPHOL - Toestel MH017 van Malaysia Airlines is bij vertrek van Schiphol gefotografeerd door een amateurfotograaf. Volgens nog onbevestigde berichten is dit de Boeing 777 die onderweg naar Kuala Lumpur zou zijn neergestort in Rusland. ANP FRED NEELEMAN

Voor de tweede keer in minder dan een half jaar tijd slaat het noodlot toe voor Malaysia Airlines. In maart verdween vlucht MH370, eveneens een Boeing 777, op weg van Kuala Lumpur naar Beijing van de radar. Dat gebeurde tussen Maleisië en Vietnam. Na een wekenlange zoektocht in de Zuid-Chinese Zee en de Straat van Malakka werd het toestel niet gevonden.

Nog steeds is het vliegtuig zoek. Australië heeft de zoektocht uitbesteed aan bedrijven die nauwkeurig de zeebodem uitkammen op zoek naar wrakstukken. Wat er aan boord van de Boeing 777 is gebeurd, is nog altijd onduidelijk.

Wilde theorieën deden de ronde. Het vliegtuig zou gekaapt zijn. Maar niemand heeft de kaping opgeëist. De piloot zou de Boeing in zee hebben laten storten. Maar na onderzoek en huiszoeking ontbreekt een duidelijk motief. Of er zou brand uitgebroken zijn, waardoor iedereen bewusteloos raakte en het vliegtuig door vloog tot het geen brandstof meer had.

Voor Maleisië was de crash van MH370 een nationale ramp. Kuala Lumpur lag wekenlang vol condoleanceregisters, rouwkaarten en opbeurende boodschappen. Op straat werd gezamenlijk gebeden om de 239 inzittenden veilig terug te brengen.

De ramp in Oekraïne met MH17 zullen Maleisiërs niet kunnen bevatten. Hoe klein is de kans dat het twee keer zo gruwelijk misgaat?

Komt Malaysia Airlines dit nog te boven?

Het bedrijf stond er voor het ongeluk met MH370 slecht voor. Al drie jaar op rij leed het Maleisische staatsbedrijf verlies. Malaysia Airlines kon de opkomst van goedkope prijsvechters als Air Asia niet aan. Na de crash van MH370 besloten nog minder mensen met Malaysia Airlines te vliegen.

In interviews vorige maand zei topman Ahmad Jauhari Yahya dat de passagiers langzaam terugkwamen. Alleen Chinese klanten bleven weg. Aan boord van MH370 zaten 153 Chinezen. China, zowel bevolking als regering, was woest op de Maleisische autoriteiten die in hun ogen fouten maakten tijdens het onderzoek.

In Maleisië werd de afgelopen maanden rekening gehouden met een faillissement van Malaysia Airlines. De tweede ramp in korte tijd kan de ondergang van het bedrijf betekenen, net zoals de aanslag op een Boeing 747 boven Lockerbie in 1988 het einde van Pan-am inluidde.