Pijper Media gelooft in papier en koopt drie mannenbladen

Wie kijkt nog naar blote meisjes in een blad ? Een nieuwe uitgever heeft vertrouwen in Playboy, Panorama en Nieuwe Revu.

‘Dolblij’ is Peter van de Kraats, chef redactie van Panorama, dat zijn blad een nieuwe eigenaar krijgt. Gisteren maakte Sanoma bekend dat Panorama, Nieuwe Revu en Playboy worden verkocht aan Pijper Media in Groningen. De noordelijke uitgever/drukker heeft al titels als Wieler Revue, restaurantgids Lekker en Nautique. „We praten nu weer over de mogelijkheden van onze titels”, zegt Van de Kraats van Panorama. „En niet meer over onmogelijkheden. Pijper heeft geloof in papier en vertrouwen in online. Dat is heel anders dan nu.”

Sinds oktober zoekt Sanoma een nieuwe eigenaar voor de mannenbladen. Toen kondigde het concern een grote reorganisatie aan. Sanoma bezuinigt onder meer omdat de koop van de tv-zenders van SBS zwaar drukt op de financiën. Verder krimpt de advertentiemarkt en kiezen lezers vaker voor (gratis) publicaties online dan voor betaald papier. Sanoma wil alleen tijdschriften houden die voldoende digitale potentie hebben. Dat geldt voor zeventien titels waaronder Libelle, Margriet en Donald Duck. Voor 32 bladen is geen plek meer in Hoofddorp. Die kregen tot eind dit jaar om een nieuwe eigenaar te vinden. „Bij Sanoma mag alleen de online prinses naar het bal”, zegt Van de Kraats. „De papieren Assepoester moet thuisblijven en poetsen.”

In juni kocht uitgeverij New Skool Media al negentien tijdschriften. Toen ging het onder meer om KIJK, Vorsten, Truckstar en Delicious, thematische bladen die een niche bedienen. Zulke tijdschriften hebben volgens deskundigen meer overlevingskansen dan algemene, ‘general interest’-bladen.

Met name de mannenbladen zouden moeilijk te verkopen zijn, werd gezegd. Playboy, Panorama en Nieuwe Revu verloren in vijftien jaar 70 tot 80 procent van hun oplagen. Voor (gratis) plaatjes van blote meisjes hoef je geen papieren tijdschrift meer te kopen. „Wij geloven in papier”, zegt Anton Pijper van Pijper Media. „Panorama, Playboy en Nieuwe Revu zijn iconische merken. Wij denken dat er met nieuw elan nog veel eer aan te behalen valt.” Panorama (sinds 1913) en Nieuwe Revu (sinds 1968) waren in de jaren zeventig en tachtig serieuze opiniebladen. Playboy verschijnt sinds 1983 in een Nederlandse editie.

Pijper, die gistermiddag in Hoofddorp sprak met „zeer bevlogen” redacties, wil de komende maanden met de bladenmakers overleggen hoe zij de titels „multimediaal kunnen uitbouwen”. „Maar we gaan niet het karakter van de bladen wezenlijk veranderen. Nieuw Revu en Panorama blijven weekbladen.” Pijper denkt dat een kleinere uitgever meer aandacht kan geven aan de bladen en ze zo beter kan laten renderen.

Het bedrijf zet een weloverwogen stap naar het westen, aldus directeur Pijper. „De productie blijft in Groningen. Wij drukken bijvoorbeeld al langer Nieuwe Revu. Maar de redacties gaan naar Amsterdam.” Pijper Media heeft nu 40 medewerkers en een omzet van naar schatting 20 miljoen euro. Daar komen 23 medewerkers van de mannenbladen bij. De drie boekten in 2013 een omzet van 11 miljoen euro.

Pijper, die niet wil zeggen hoeveel hij voor de drie titels betaalt, had alleen interesse in de mannenbladen. De glossy’s Beaumonde, Grazia, Marie Claire en Nouveau staan nog te koop.