Nedcar heropent, de euforie in Born is groot

Nog maar kort geleden aan de ondergang ontsnapt, krijgt Nedcar nu waarschijnlijk nog meer Mini’s te produceren.

VDL Nedcar in Born gaat hoogstwaarschijnlijk een tweede generatie Mini’s van BMW produceren. Gisteren werd de productielijn voor de Mini Cooper officieel geopend, en BMW overweegt ook een deel van de productie van de Mini Countryman van Oostenrijk over te hevelen naar Nederland.

Direct betrokkenen bevestigden gisteren dat onderhandelingen daarover in ver gevorderd stadium zijn. De Countryman is de vijfdeurs SUV-versie van de Mini en is vooral bedoeld voor de zakelijke- en de leasemarkt. Als de productie daadwerkelijk deels naar Born komt, betekent dat uitbreiding van de werkgelegenheid met naar verwachting duizend arbeidsplaatsen. VDL Nedcar zou ook in ploegendiensten gaan werken. Dat is nu nog niet het geval. Onderhandelingen over de consequenties van het werken in ploegendiensten zijn al gaande, zo bevestigen betrokkenen.

Oxford en Born

BMW houdt zich op de vlakte. Volgens een woordvoerder zal BMW de productie van Mini’s uit het Oostenrijkse Graz weghalen en concentreren in Oxford en Born. „Er wordt continu gesproken over de productieplanning op de middellange termijn. Maar definitieve besluiten zijn nog niet genomen”, aldus een woordvoerder. Het hart van de Mini-productie blijft in ieder geval in Engeland, benadrukte directeur Andreas Wendt van BMW Regensburg gisteren.

Gisteren was de euforie in Born groot. Begin 2012 dreigde definitieve kaalslag in Born, met verlies van 1.500 banen, nadat Mitsubishi onverwacht sluiting had aangekondigd. Sinds de overname door VDL en de BMW-opdracht voor de productie van de Mini’s, werken er inmiddels 2.000 mensen. Born in the Netherlands prijkt op iedere Mini die in Born van de band afloopt.

Koning Willem-Alexander verrichtte gisteren de openingshandeling en reed, samen met topman Wim van der Leegte van VDL een proefrit met de eerste in Born geproduceerde Mini. Willem-Alexander hield er overigens een Oranjetraditie mee in ere. In 1968 opende zijn grootmoeder, koningin Juliana, de eerste productielijn van de Daf in Born. In 1995 opende zijn moeder, koningin Beatrix, ook nieuwe productielijnen in de fabriek waar sinds haar bestaan zo’n 4,7 miljoen auto’s (Daf, Volvo, Smart en Mitsubishi) van de band rolden.

De heropening van de Nedcar-fabriek was dan ook vooral een Limburgs feestje. Niet alleen voor degenen die bij de redding betrokken waren, zoals toenmalig minister Maxime Verhagen van Economische Zaken (CDA). Maar ook voor de in Limburg geboren internationale hoofdontwerper van BMW, Adrian van Hooydonk. Van Hooydonk was ook verantwoordelijk voor het design van de Mini die nu in Born geproduceerd wordt. „Ik woon en werk in München. Maar ik vind het heel bijzonder dat dit model nu geproduceerd wordt op enkele kilometers afstand van waar ik gewoond heb. Daarom ben ik hier vandaag. En dat doe ik echt niet bij iedere opening.”

Design is de hoofdreden

Design is volgens Van Hooydonk voor de consument de hoofdreden om een auto te kopen. „Rijplezier en goede kwaliteit spelen ook een rol. Maar het design is het eerste wat mensen zien. Het design van deze Mini is internationaal goed aangeslagen. Ook in de Verenigde Staten, waar de consument niet dol is op kleine driedeursmodellen, is de Mini populair.”

BMW heeft internationale designstudio’s in München, Shanghai en Los Angeles die onderling moeten concurreren voordat de ontwerpen wereldwijd verkocht worden. „Maar voor de productielijnen maakt het niet uit waar de designs vandaan komen”, zegt Van Hooydonk. „Als de fabrieken maar over voldoende flexibiliteit beschikken.”