Het Van Abbemuseum zoekt een zakelijk directeur. Niet té strikt

Foto Van Abbemuseum

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Zakelijk directeur
Bedrijf: Het Van Abbemuseum in Eindhoven
Wat opvalt aan de vacature: Je moet gedegen kennis hebben van het culturele veld in Nederland.

Wat doe je dan eigenlijk?

Het museum managen. Financiering regelen. “Wat is het aanbod dat we hebben en hoe zetten we dat in de markt?”, zo vat huidige directeur Ulrike Erbslöh jouw taak samen. Het Van Abbemuseum heeft werk van onder anderen Picasso, Mondriaan en Lissitzky in de aanbieding. De collectie bestaat uit drieduizend kunstwerken.

“Er zit een inkomstenmodel achter alles wat we doen”, zegt Erbslöh. De museumshop, ticketverkoop, maar ook reizende exposities en advieswerkzaamheden aan bedrijven, alles moet geld opleveren. Hard nodig, want het gemeentelijke museum moet net als de hele culturele sector stevig bezuinigen omdat overheden minder bijdragen. Jij moet creatief zijn in het verzinnen van nieuwe manieren voor inkomsten.

Daarnaast is het de bedoeling dat de zakelijke bedrijfsvoering, marketing, het educatieve aanbod en de presentaties van de tentoonstellingen geregeld zijn. Saai? Dat valt te bezien. Ook het beveiligen van de kunstwerken zoals een Picasso valt er bijvoorbeeld onder. Bovendien kijk je samen met de directeur of er geld beschikbaar is voor de aankoop van nieuwe werken.

Wat verdient dat?

Maximaal 6.090 euro bruto per maand. En jij krijgt een pasje van de International Counsel of Museums (ICOM). Dat betekent gratis toegang tot twintigduizend musea wereldwijd.

Waarom zoeken ze iemand?

Erbslöh gaat vanaf 1 januari 2015 bij het prestigieuze Fondation Beyeler in Basel in Zwitserland aan de slag.

Wat voor collega moet je zijn?

Iemand die voor alles open staat. Een Picasso uitlenen aan een Palestijnse kunstacademie zonder moderne beveiliging? Heeft het Van Abbemuseum gedaan. “Als je een strikt persoon bent die vaste en vooropgestelde ideeën heeft over wat een museum is en hoe met kunst omgegaan moet worden, dan gaat het niet werken”, zegt Erbslöh.

Niet bang zijn voor het nemen van risico’s dus. En intern flexibel zijn. Want de artistieke staf is eigenwijs en vol van grote ideeën, aldus Erbslöh. “Je moet mensenkennis hebben en anderen kunnen overtuigen, terwijl je zakelijk blijft”.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Hadden we de Picasso’s al genoemd? Maar naast de indrukwekkende collectie is de houding van de organisatie iets dat je moet liggen. “We combineren radicale posities van de kunst met toegankelijkheid voor het grote publiek”, zegt Erbslöh.

Ga er niet vanuit dat je in een rustig werkklimaat terecht komt. Het rijksbudget is de afgelopen jaren met 250 miljoen euro teruggebracht, en ook gemeenten zullen in 2015 250 miljoen euro minder uitgeven dan in 2011. In Eindhoven is er op dit moment onderzoek gaande naar het “ontvlechten” van het museum en de gemeente.

Nieuwe inkomstenmodellen verzinnen, kunstwerken beveiligen, radicale kunst toegankelijk maken. Er zijn uitdagingen te over. Je houdt bijna geen vrije tijd meer over. Mocht dat toch lukken, dan kan je wel gratis naar het museum.