Beter Bed wil minder retteketet - dus weg met die clown

Foto iStock

Het mag er wél betaalbaar uitzien, maar niet goedkoop. Nu het beursgenoteerde Beter Bed het niet zo goed doet, werkt het bedrijf aan zijn imago. Weg dus met het vele geel, de clown, en het al te opvallend aanwezige riedeltje. (“Retteketet naar Beter Bed!”).

Het resultaat van deze ingreep? We weten het vandaag, als het beddenconcern de nieuwste cijfers presenteert.

Rampjaar 2013

Het eerste kwartaal van 2014 beloofde niet veel goeds met een omzet die met 5,9 procent daalde. En 2013 was al niets minder dan een rampjaar voor Beter Bed. De nettowinst daalde met 43 procent tot 8,2 miljoen euro en de omzet kwam uit op 357 miljoen euro, een daling van 10 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Directievoorzitter van Beter Bed Ton Anbeek sprak in een toelichting op de jaarcijfers van “een moeilijk jaar”. Het bedrijf kampt vrijwel in alle landen waar het actief is met teruglopende verkoop. In Nederland daalde het consumentenvertrouwen volgens Anbeek tot een “dieptepunt”. En dan maakte Beter Bed begin dit jaar ook nog bekend twee van zijn ketens in de Benelux - Matrassen Concord en Slaapgenoten - te sluiten: zo’n veertig winkels weg, ongeveer dertig werknemers zonder baan.

Bezuinigen op een bed

Het beursgenoteerde bedrijf uit Uden heeft net als veel andere bedrijven in de afgelopen jaren last gehad van de crisis. De omzet van woonwinkels daalt al jaren, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) eerder berekend. In het vierde kwartaal van 2013 bijvoorbeeld nog met 2,5 procent. Oók in beddenwinkels.

Een goede beddenverkoper weet dat een klant ongeveer één keer in de tien jaar een bed en matras koopt, aldus Anbeek, die voordat hij bij Beter Bed begon enkele jaren directeur was bij concurrent Auping.

Een goede beddenverkoper vertelt zijn klant ook dat hij eenderde deel van zijn leven in bed doorbrengt. Dat bed kan dus maar beter goed  zijn. Lees: op een bed moet je niet bezuinigen. Toch is dat juist wat mensen doen, in heel Europa. Beter Bed opereert in zes landen: Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, België, Nederland en Spanje. In Spanje moest het bedrijf het afgelopen jaar 32 winkels sluiten. De markt zakte daar de afgelopen vijf, zes jaar met 60 procent in. In 2012 schreef Beter Bed daarom bijna 6 miljoen euro af op de Spaanse bezittingen. De sluitingen in Nederland en Spanje zijn niet de enige: in totaal gingen er 119 winkels dicht. Het beddenbedrijf telde tot begin dit jaar nog 1.775 winkels en circa 2.400 werknemers.

En nu?

Beter Bed richt zich nu in Nederland op de naar eigen zeggen twee succesvolste formules: Beter Bed en Beddenreus. Met een nieuw imago. Niet te veel een budgetuitstraling. “Die clown heeft ons daar een beetje neergezet”, zegt Anbeek.

Die is dus weg uit de reclame. De winkels van de keten werden opnieuw ingericht. Het geel werd zwart. Alleen het retteketet mocht blijven – zachtjes, aan het einde van de reclamespotjes.