Ziggo verwacht dat fusie met UPC komend najaar rond is

Kabelbedrijf Ziggo leed het afgelopen kwartaal opnieuw verlies. De fusie met UPC zal komend jaar rond zijn.

Ziggo, met 2,8 miljoen klanten de grootste kabelmaatschappij van Nederland, verwacht dat de geplande fusie met branchegenoot UPC (1,6 miljoen klanten) komend najaar een feit is.

Topman René Obermann heeft dit vanochtend bekendgemaakt bij de presentatie van de kwartaalcijfers. UPC is de dochter van Liberty Global, dat Ziggo voor zo’n tien miljard euro in cash en aandelen wil kopen.

Obermann, dit jaar begonnen bij Ziggo, wordt niet de baas van de nieuwe combinatie. ‘SuperZiggo’ zal geleid worden door Baptiest Coopmans, topman van UPC Nederland. Coopmans was, net als zijn toenmalige KPN-collega Eelco Blok, in de race om Ad Scheepbouwer bij KPN op te volgen, maar delfde het onderspit. Hij wordt nu baas van KPN’s voornaamste concurrent. Bert Groenewegen, financieel directeur van Ziggo, gaat die functie ook bij de combinatie Ziggo-UPC vervullen. De fusie moet nog door de Europese Commissie worden goedgekeurd.

Voor Ziggo-klanten verandert er op het eerste gezicht weinig: het Ziggo merk blijft bestaan. Maar het is aannemelijk dat Ziggo over zal schakelen op het Horizon-systeem dat UPC-klanten nu gebruiken. Liberty Global levert deze settopbox bij bijna al zijn Europese kabelnetten. Dat levert voordelen op in de onderhoudskosten en de onderhandelingen met leveranciers. UPC gaat Horizon ook gebruiken om zijn klanten in heel Nederland tv aan te bieden, via een app op de smartphone. ‘Horizon on the Go’ biedt onlinetoegang tot 82 tv-zenders, via wifi of mobiel internet.

Binnen Ziggo (2.700 werknemers) zullen ontslagen vallen, maar hoeveel dat er zullen zijn, is nog niet bekend. In de top worden al wijzigingen aangebracht. Paul Hendriks vertrekt als technische directeur. In de tijd die hem bij Ziggo rest wil Obermann van de kabelaar een volwaardiger IT-bedrijf maken, waarbij niet televisie maar internet het belangrijkste product is.

Ziggo leed afgelopen kwartaal opnieuw verlies (29,5 miljoen euro) door afboekingen op de waarde van het klantenbestand . De omzet groeide tot 405 miljoen euro. Het aantal tv-kijkers nam af, maar er kwam meer mobiele bellers en zakelijke klanten bij.