Top loterij verdient boven norm, maar marktconform

Rapport is genuanceerd over vergoedingen voor Novamedia.

De top van mediabedrijf Novamedia krijgt voor haar werk voor de Goede Doelenloterijen meer betaald dan het maximum van 210.000 euro die de code voor de Goede Doelensector toestaat.

Dit blijkt uit een vandaag gepubliceerd onderzoek van KPMG, dat is uitgevoerd in opdracht van de Kansspelautoriteit, de toezichthouder voor de loterij- en gokmarkt.

Het onderzoek wijst ook uit dat een andere vergoeding die Novamedia van de loterijen ontvangt voor het gebruik van haar spelconcepten „eerder aan lage dan de hoge kant is”.

De Code Goed Bestuur die een richtlijn geeft voor salarissen van directies van Goede Doelenorganisaties, hanteert een bovengrens van ongeveer 210.000 euro per jaar. De drie Novamedia-bestuurders, onder wie voorzitter Boudewijn Poelmann, krijgen voor hun bestuurswerk van de drie loterijen, omgerekend, 266.000 euro.

De managementvergoeding die de drie Novamedia-bestuurders van de loterijen krijgen, is weliswaar hoger dan de Goede Doelencode, maar wel „marktconform en redelijk”, zegt KPMG. Zo verdient de directeur van de Staatsloterij ongeveer net zoveel. KPMG gaat bij deze conclusie uit van een „enge definitie” waarbij alle managementvergoedingen alleen bij de drie directieleden terechtkomen.

Over de vergoedingen die Novamedia bij de Goede Doelenloterijen (naast de Postcode Loterij ook de Vriendenloterij en BankgiroLoterij) in rekening brengt, is veel discussie. Volgens critici zouden die vergoedingen te hoog zijn en zich niet goed verhouden tot de sociale doelstellingen van de Goede Doelenloterijen. „Als je met loterijen een beroep doet op de publieke zaak, heb je wel wat uit te leggen als je zelf de Quote 500 binnenkomt”, zei bijvoorbeeld hoogleraar filantropie Theo Schuyt ooit over Novamedia-topman Boudewijn Poelmann. De Kansspelautoriteit wilde weten hoe het nu precies zit.

Het KPMG-onderzoek geeft een genuanceerd beeld. Zo is de licentievergoeding die Novamedia in rekening brengt aan de loterijen voor haar spelformules, laag vergeleken met die van internationaal opererende media- en entertainmentbedrijven als Talpa Media. Die hanteren percentages van 4 procent van de omzet, terwijl Novamedia 2,05 procent rekent.

De onderzoekers kritiseren een vergoeding die Novamedia bij de loterijen in rekening brengt voor zogeheten inkoopbesparingen als „relatief hoog”. Doordat het internationaal opererende Novamedia ICT-systemen en andere voorzieningen goedkoop kan inkopen, profiteren ook de loterijen daarvan. Als tegenprestatie geven diezelfde loterijen Novamedia hiervoor een vergoeding van circa een miljoen euro. De loterijbestuurders beloven in een reactie hiernaar te gaan kijken.