Column

Het ANWB-tolprotest is populistisch

Het protest tegen de tol in Duitsland is simplistisch. Het is hun goed recht. En by the way, ooit komt er toch één Europese wegenbelasting, aldusChristiaan Weijts.

Al een week vóór ze wereldkampioen werden, is de ANWB een anti-Duitsland-campagne gestart. De aanleiding was het voornemen van Duitsland om tol te heffen op de snelwegen. Voor tien euro koop je als niet-Duitser een vignet waar je tien dagen mee op de Autobahnen kunt scheuren.

Geen geld, zou je zeggen. Twee biertjes op een terras in Hamburg en het is al op. Dus moest de wielrijdersbond – u weet wel, die belangenorganisatie die drie ton vertrekpremie aan een directeur kan uitkeren van onze contributie – de zaken een beetje overdrijven.

Op de site staat ‘wat de plannen voor u betekenen’. Veertig euro gaat het u kosten. Reken mee met de ANWB. U gaat: een weekje skiën in Oostenrijk (10 euro), drie weken met vakantie in Italië (20 euro), u bezoekt de kerstmarkt in Münster (10 euro).

Zie hier het leven van de gemiddelde ANWB-mens. Het sommetje rammelt. Waarom zou je over Duitsland naar Italië rijden? Waarom zou je én gaan skiën én die vermaledijde Kerstmarkt bezoeken? Wie zo vaak met vakantie gaat, verdient het om een poot te worden uitgedraaid. Die verdient het om, bijvoorbeeld, een ANWB Europa XL Standaardpakket in de maag gesplitst te krijgen voor 171 euro.

Kom, kom, waar hebben we het over? Een of twee tientjes voor het mogen gebruik maken van die mooie wegen, waar de inwoners gewoon belasting voor betalen.

Het is een kleinigheidje, maar wel tekenend voor hoe de ANWB denkt. De ANWB is een populistisch clubje. Achter het tolprotest zit dezelfde achter-de-dijken-ideologie als achter de PVV-droom over de terugkeer van de gulden.

Uiteraard is het niet vanzelfsprekend dat we gratis van de snelwegen van onze buurlanden gebruikmaken. Zeker voor landen als Duitsland, en zeker voor België, waar vakantiegangers alleen doorheen razen zonder er te overnachten en dus zonder geld in de economie te steken.

Consequent laat de ANWB het realistische perspectief buiten beeld. Zoals dat het merendeel van de landen in Europa allang tol voert op de belangrijkste doorgaande wegen, of een verplicht vignet heeft. Ga je via Frankrijk en Zwitersland naar Italië, dan ben je veel meer aan tol kwijt.

Het tolbeleid toont nog maar eens de noodzaak van een sterkere Europese integratie aan nu het verkeer steeds minder binnen de kleine landsgrenzen blijft.

Er komt een dag dat we met een mengsel van nostalgie en verbazing terugdenken aan al die verschillende vignetten. Er komt een dag dat we één Europese wegenbelasting hebben, met één Europees kenteken, en dat we, zoals we nu al doen met megabytes mobiele data, gewoon betalen per individueel gereden kilometers. In onze elektrische auto’s.