Eigenaar kledingfabriek Bangladesh toch aangeklaagd

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De eigenaar van de ingestorte kledingfabriek in Bangladesh, waar vorig jaar april meer dan 1130 werknemers om het leven kwamen, is meer dan een jaar na dato toch aangeklaagd.

Mohammad Sohel Rana leek lang de dans te ontspringen, schrijft Quartz. Na de ramp werd duidelijk dat hij een dag eerder te horen had gekregen dat er grote scheuren in het gebouw waren aangetroffen. Niets aan de hand, zei hij, en beval de meer dan duizend werknemers, vooral vrouwen, weer aan het werk te gaan. Een dag later stortte het gebouw in.

Rana – die volgens de BBC een klein misdaadimperium in Dhaka runde – probeerde na de ramp naar India te vluchten. Hij werd in het grensstadje Benapole opgepakt.

Daarna probeerde hij de schuld in de schoenen van zijn ouders te schuiven. Vorige maand werden zijn ouders aangeklaagd omdat hun namen op de eigendoms-documenten van het gebouw stonden. Verder onderzoek leverde volgens de anti-corruptie commissie in Bangladesh “bewijs op voor de betrokkenheid van Rana”.

China koopt massaal Amerikaanse staatsobligaties

Handelaren op Wall Street konden het de afgelopen maanden maar moeilijk verklaren, schrijft de Wall Street Journal. Hoe kon het toch zo zijn dat de rente op de Amerikaanse staatsobligaties daalde, terwijl de economie op stoom kwam en de centrale bank was begonnen met het afbouwen van de steunmaatregelen?

Het antwoord, schrijft de Amerikaanse zakenkrant, is dat China in de eerste vijf maanden van dit jaar massaal obligaties heeft gekocht. China verhoogde begin dit jaar zijn bezit van Amerikaans staatsobligaties met een looptijd van langer dan een jaar met zo’n 108 miljard dollar (zo’n 80 miljard euro). Dat is de grootste toename die ooit is gemeten, en meer dan de 81 miljard dollar (60 miljard euro) die China in heel 2013 uitgaf aan Amerikaans schuldpapier.

Volgens de Wall Street Journal vrezen beleggers dat de rente plotseling kan stijgen als China zijn koopgedrag verandert, en de Fed doorgaat met het afbouwen van de stimuleringsmaatregelen. Dat zou slecht nieuws betekenen voor de zich herstellende Amerikaanse huizenmarkt.

“De markt kan lelijk wakker schrikken als de rente stijgt doordat China van koers verandert”, zegt chief financial economist Chris Rupkey van de Bank of Tokyo tegen de krant.

De reden dat China achter de Amerikaanse staatsobligaties aanzit, is dat het dit jaar probeert zijn economie en export te stimuleren door de koers van yuan naar beneden bij te stellen. China verkoopt daarom yuans en de dollars die het daarvoor terug krijgt worden in Amerikaanse staatsobligaties gestoken, zeggen analisten.

Japan werkt aan waterstofsnelweg

In Nederland worden de eerste elektrische oplaadstations langs de snelwegen gebouwd, maar Japan zet in op waterstof.

De Japanse energiemaatschappij JX Nippon, zo bericht de Nikkei Review, heeft plannen om de komende drie jaar 100 waterstoftankstations te bouwen. Dat is een forse stimulans voor de ambitie van de Japanse regering om van waterstofauto’s een belangrijk alternatief voor benzine- en dieselauto’s te maken.

Waterstofauto’s zijn al jaren een grote belofte. In de brandstofcel van de auto’s wordt elektriciteit opgewekt door waterstof uit de tank met zuurstof uit de lucht in contact te brengen. Uit de uitlaat van de auto’s komt waterdamp – en dus geen roet, stikstof en koolstofdioxide. Bovendien is waterstof onuitputtelijk: uit water kan nieuwe waterstof gemaakt worden.

Voor de productie van waterstof is echter wel elektriciteit nodig. Alleen als die elektriciteit duurzaam is opgewekt, is waterstof een ‘schone’ brandstof.

Het probleem waar Japanse autofabrikanten als Toyota en Honda, en hun Zuid-Koreaanse concurrent Hyundai voor staan, is dat de (dure) waterstofauto’s nog nauwelijks waterstof kunnen tanken.
De Japanse regering steunt daarom de bouw van waterstoftankstations met een uitgebreid subsidieprogramma.