De wonderbaarlijke wederopstanding van Nedcar

Foto Hollandse Hoogte

Het voortbestaan van de enige autofabriek van Nederland hing meer dan eens aan een zijden draadje. Vandaag is de dag van de wonderbaarlijke wederopstanding: Koning Willem-Alexander opent de nieuwe productielijn van VDL Nedcar in het Limburgse Born.

Na een grootscheepse renovatie van de fabriek, die twee jaar duurde, bouwt Nedcar voortaan Mini’s voor BMW. Inmiddels zijn weer tweeduizend mensen aan het werk en de komende tijd zijn er nog eens duizend nodig. Hoe werd Nedcar gered van de ondergang?

Bekijk hier historische beelden van de opening van de fabriek in 1967:

Eindhovens conglomeraat schoot te hulp

De autoproducent is in de jaren zestig van de vorige eeuw opgericht, in een mijnstreek waar dringend behoefte was aan nieuwe werkgelegenheid. Oud-minister van Economische Zaken Joop den Uyl kondigde de sluiting van de mijnen in Zuid-Limburg aan, maar gaf daar DAF voor terug.

Koningin Juliana krijgt een rondleiding bij de opening van de fabriek. Foto archief ANP

DAF werd Nedcar en bouwde later ook Volvo’s, de Smart en, tot eind 2012, Mitsubishi’s. Toen Mitsubishi aankondigde de productie in Born te staken, leek het einde van Nedcar dichterbij dan ooit. Maar BMW zocht een plek om de nieuwe Mini te produceren. VDL, het industrieconglomeraat uit Eindhoven, bleek bereid de noodzakelijke verbouwing van de fabriek te betalen en Nedcar over te nemen van de Japanners. En toen zag het er allemaal opeens heel anders uit.

Van 1985 tot 1997 produceert de fabriek de Volvo 400-serie. Deze foto komt uit ’91. Foto archief ANP

Ook Nederlandse staat hielp handje mee

Hoewel oud-minister Maxime Verhagen van Economische Zaken meerdere keren zei dat staatssteun voor Nedcar géén optie was, hebben Rijk en provincie gezamenlijk uiteindelijk toch 6,5 miljoen bijgedragen aan de verbouwing, die 82 miljoen euro kostte.

De Mitsubish Colt werd van 2004 tot 2012 in Born gebouwd. Foto ANP

Nu zijn er duizend man extra nodig

De overheid hielp ook bij het optuigen van een constructie waarbij het merendeel van de vijftienhonderd werknemers een WW-uitkering kreeg, maar ook verbonden bleef aan Nedcar. Tijdens de verbouwing was er werkgelegenheid voor zo’n driehonderd mensen. Naarmate het begin van de productie van de Mini dichterbij kwam, konden steeds meer werknemers terugkeren.

Een groot deel van het Nedcar-personeel heeft intensieve training bij andere Mini-fabrieken van BMW in Duitsland en Groot-Brittannië achter de rug. VDL-baas Wim van der Leegte zei onlangs in interviews dat er de komende tijd mogelijk nog eens duizend mensen extra nodig zijn. Nu al kijkt Nedcar daarvoor over de grens, bij de 4.500 ervaren werknemers van Ford Genk.

Iedereen blij met deze afloop

“De doorstart van Nedcar kan als een succes van een nieuwe aanpak in het industriebeleid worden beschouwd”, schreef Maxime Verhagen trots in één van zijn laatste brieven aan de Tweede Kamer. Ook de provincie prijst zich rijk met deze afloop. Het vaste geloof in de maakbaarheid van de economie bestaat niet meer, maar de provincie spant zich tot het uiterste in om zichzelf te afficheren als technologische topregio.

De nieuwe fabriek van VDL Nedcar

Limburg kijkt graag naar het succes van de regio Eindhoven. Daar is de auto-industrie stevig verankerd, met bedrijven als DAF Trucks, maar ook VDL zelf. Dat bedrijf produceert onder meer onderdelen voor auto’s en vrachtwagens, evenals bussen. In het ideale toekomstscenario voor de Limburgers heeft de hele zuidoosthoek van Nederland de kracht van dat gebied. Het nieuwe Nedcar is een mooi begin.