Zo sleepte Almelo een JSF-klus binnen

De JSF F-002 is één van de twee test F-35A straaljagers van de Koninklijke Luchtmacht op Eglin Air Force Base in Florida. Hier is de internationale test en trainingsfacility van de JSF gevestigd. Foto ANP

Grote opdrachten is het Almelose luchtvaarttechnologiebedrijf Aeronamic gewend. Maar deze is wel echt groot. De bouw van een onderdeel voor de Joint Strike Fighter (JSF) houdt straks vijftig van de honderdvijftig werknemers fulltime aan het werk, en levert minstens 300 miljoen dollar op. Hoe kregen ze dat voor elkaar? Drie tips voor het binnenslepen van een JSF-opdracht.

1. Zorg dat jouw land een JSF koopt

De Amerikaanse opdrachtgever Lockheed Martin trekt ‘partnerlanden’ voor als er werkgelegenheid te verdelen is. Het helpt dat Nederland zelf 37 JSF’s koopt. Aeronamic probeerde de opdracht al twaalf jaar binnen te halen, maar sinds de Tweede Kamer eind vorig jaar definitief voor de aanschaf stemde, werd hun positie een stuk gunstiger. In ruim een half jaar was het geregeld.

Minister Henk Kamp van Economische Zaken verwacht dat Nederlandse bedrijven 8 tot 10 miljard euro gaan verdienen aan de bouw van JSF-onderdelen. Fokker zorgt bijvoorbeeld voor alle bekabeling en de kleppen van de JSF.

2. Lobby in Amerika

Alle Nederlandse bedrijven die een opdracht willen binnenhalen krijgen hulp van Maxime Verhagen, die voor hen lobbyt in Amerika. Hij is de ideale lobbyist: doordat hij minister was van zowel Economische Zaken als Buitenlandse Zaken heeft hij – ook in Amerika – een groot netwerk op een hoog niveau. Nu is zijn belangrijkste baan het voorzitterschap van lobbyorganisatie Bouwend Nederland.

Aeronamic heeft Verhagen nu pas echt hard nodig. Want het bedrijf wil ook het onderhoud van de straaljagers naar Nederland halen. Op zijn minst gedeeltelijk. Nu zijn de opdrachtgevers – vliegtuigbouwer Lockheed Martin en het Joint Program Office van de Amerikaanse overheid – nog van plan alle reparaties in Amerika te laten doen.

Verhagen moet ze overtuigen dat Nederland dat ook kan. Als dat lukt, kan Aeronamic een opdracht vooruitzien die “een veelvoud” oplevert van die eerste 300 miljoen dollar, zegt commercieel directeur Reinoud Siezen. Getallen wil hij niet noemen. Het Almelose bedrijf wordt in elk geval gesteund door het ministerie van Defensie, dat vliegbasis Woensdrecht wil gebruiken als werkplaats.

3. Zorg dat je de beste bent

Wat men in Almelo kan, kunnen niet veel bedrijven. “In Europa zijn we de enige”, zegt Siezen. Het is één systeem dat zorgt voor het opstarten van de motor, het genereren van elektriciteit en de koeling van de cockpit en elektronica. Daar zijn volgens Siezen rotoren voor nodig met “absurd hoge toerentallen”. Toerentallen die je ook nodig hebt bij het verrijken van uranium. En laat Aeronamic nu net voortkomen uit uraniumverrijker URENCO.