Hoe Macintosh – die van Dolcis en Manfield – probeert te overleven

Foto ANP

Geld lospeuteren. Dat is waar het Nederlandse retailbedrijf Macintosh de afgelopen maanden vooral mee bezig is geweest. Gisteren presenteerde de eigenaar van schoenenwinkels als Dolcis, Invito en Manfield, het goedkope Scapino en woonwinkel Kwantum, een uitvoerig plan voor zijn herfinanciering. Dankzij een aandelenemissie, een aandeelhouderslening en een bankkrediet kan het bedrijf voorlopig weer even vooruit.

Al jaren kampt het bedrijf met de gevolgen van de economische crisis en het lage consumentenvertrouwen. Maar volgens deskundigen zijn de winkels gewoon niet onderscheidend genoeg. Vorig jaar beleefde het concern „een van de slechtste jaren” ooit, zo staat in het jaarverslag. De omzet daalde met 7 procent naar 822 miljoen euro en er was een verlies van 12 miljoen euro. Sinds begin vorig jaar is er een nieuwe strategie: meer focus op internetverkoop, verliesgevende winkels sluiten. Die koerswijziging kwam te laat, zeggen retaildeskundigen pessimistisch. Webwinkels als Zalando zijn moeilijk bij te benen, laat staan in te halen.

Geld bij elkaar sprokkelen

Het reddingsplan bestaat uit een aandelenemissie en noodkredieten. Dat de banken de duimschroeven flink hebben aangedraaid, is duidelijk. Zij verstrekken minder krediet dan voorheen én zij stellen strengere voorwaarden. ABN Amro, BNP Paribas, ING en Rabo wilden alleen geld verstrekken als Macintosh zijn eigen vermogen zou versterken met 39,5 miljoen euro. Dat geld sprokkelde het beursgenoteerde bedrijf op twee manieren bij elkaar: het gaf gisteren ruim 2,4 miljoen nieuwe aandelen uit, die 19,5 miljoen euro opleverden, en het vroeg zijn grootaandeelhouders om hulp. Zij verstrekken een lening van 20 miljoen euro. Macintosh wil hen terugbetalen met de opbrengst uit de verkoop van Kwantum. De banken verstrekken een krediet van 140 miljoen euro, tot 2018. Drie leden van de raad van bestuur, onder wie de nieuwe topman Kurt Staelens, kochten voor 100.000 euro aandelen, „om hun vertrouwen in de toekomst te onderschrijven”.

In het zwembad gesmeten

Nu de financiering rond is kan Macintosh zich richten op de nieuwe strategie. Uit de voorlopige halfjaarcijfers blijkt dat de omzet 6,8 procent is gestegen (van 380 miljoen vorig jaar naar 405 miljoen euro nu). Macintosh is ervan overtuigd dat het de goede kant opgaat. Kurt Staelens, per 1 augustus de nieuwe topman, is de afgelopen weken al ingewerkt. „Ik heb winkels en distributiecentra bezocht. En tegelijk werd ik het zwembad van de herfinanciering gegooid. Je merkt dat de banken en de aandeelhouders dan toch de nieuwe topman willen zien. Zij willen weten wie hun geld gaat besteden.”