Zo sleepte Almelo een JSF-opdracht binnen

Grote opdrachten is het luchtvaarttechnologiebedrijf Aeronamic in Almelo gewend. Maar deze is wel heel groot. De bouw van een onderdeel voor de Joint Strike Fighter (JSF) houdt straks 50 van de 150 werknemers fulltime aan het werk en levert minstens 300 miljoen dollar op. Hoe kreeg Aeronamic dat voor elkaar?

De Amerikaanse opdrachtgever Lockheed Martin trekt ‘partnerlanden’ aan voor als er werkgelegenheid te verdelen is. Het helpt dat Nederland zelf 37 JSF’s koopt. Aeronamic probeerde de opdracht al twaalf jaar binnen te halen, maar sinds de Tweede Kamer eind vorig jaar definitief voor de aanschaf stemde, werd hun positie een stuk gunstiger. In ruim een half jaar was het geregeld.

Minister Kamp (Economische Zaken, VVD) verwacht dat Nederlandse bedrijven 8 tot 10 miljard euro gaan verdienen aan de bouw van JSF-onderdelen. Fokker zorgt onder meer voor alle bekabeling en de kleppen.

Nederlandse bedrijven die een opdracht willen binnenhalen krijgen hulp van Maxime Verhagen, die voor hen lobbyt in de VS. Aeronamic heeft de oud-minister hard nodig. Want het bedrijf wil ook het onderhoud van de straaljagers binnenhalen. Op zijn minst gedeeltelijk.

Op dit moment zijn de opdrachtgevers nog van plan alle reparaties in de Verenigde Staten te laten doen.

Verhagen moet hen ervan zien te overtuigen dat dat Nederland dat onderhoud ook heel goed aankan. Als dat lukt, kan Aeronamic een opdracht tegemoetzien die „een veelvoud” oplevert van die eerste 300 miljoen dollar, zegt commercieel directeur Reinoud Siezen. Preciezere getallen wil hij niet noemen. Het Almelose bedrijf wordt gesteund door het ministerie van Defensie.