De halfjaarcijfers komen eraan: drie trends om in de gaten te houden

Foto iStock

Het geld gaat rollen. Nederlandse beursgenoteerde bedrijven rapporteren vanaf vandaag hun resultaten over de eerste zes maanden. Als eerste vanochtend: chipmachinefabrikant ASML in Veldhoven.

Als eerste..? Niet helemaal. Bouwbedrijf Ballast Nedam zit middenin een aandelenemissie om zijn balans te versterken en bracht al verplicht cijfers uit om beleggers te informeren. Concurrent BAM, Fugro (bodemonderzoek) en Philips gaven al een winstalarm.

PostNL kwam juist met een onverwachte verbetering. Een winst-hoera. Macintosh (mode, schoenen) riep gisteren ook hoera én lanceerde een aandelenemissie.

Drie trends om de komende weken rekening mee te houden:

1. Twee vertrouwde aanjagers van economische groei haperen

Allereerst: de nieuwe markten in bijvoorbeeld China en het Verre Oosten kampen met een groeivertraging. Dat betekent dat ramingen niet gehaald worden en ingecalculeerde winst wordt gemist. Multinationals als Heineken en Unilever merken dat.

Heel Nederland kan het gaan merken. De Nederlandsche Bank suggereerde dit voorjaar dat de combinatie van onrust in opkomende economieën en het versoberen van de Amerikaanse geldpolitiek Nederlandse bedrijven twee keer zoveel schaadt als andere Europese landen. Waarom? Onze export is extra kwetsbaar.

DNB over opkomende economieën

De tweede tegenvaller zie je terug in de winstwaarschuwing van Fugro: grote olie- en gasbedrijven schroeven investeringen terug. Beleggers maken zich al zorgen om SBM Offshore. En het is de vraag hoe regeringen in olielanden en opkomende markten reageren. Schroeven zij hun investeringen in infrastructuur terug? Da’s pech voor baggerbedrijven als Boskalis en Van Oord.

2. Uitgevallen aanjagers van groei komen weer tot leven

Bedrijfsinvesteringen stijgen weer sinds medio vorig jaar. Blikvanger is de consument. De stemming verbetert rap, zo zie je in uiteenlopende publicaties als de Burgerperspectieven van denktank SCP en de peiling van het consumentenvertrouwen van het CBS.

De detailhandel boekt al vijf maanden op rij weer groei, meldde het CBS gisteren. Vandaar het winst-hoera van Macintosh.

De huizenmarkt voelt de verlossing. De orderportefeuille van bouwers dijt uit. De prijzen stijgen matig, maar de aan- en verkoop van huizen versnelt. Makelaarsvereniging NVM zag 41 procent groei in de verkoop in het tweede kwartaal ten opzichte van een jaar eerder. Goed nieuws voor verhuisbedrijven, ‘keukenboeren’, doe-het-zelf-zaken, stuccende zzp’ers en Ikea.

3. De export gaat nog niet lekker

Onze export is ons zorgenkind. In de halfjaarcijfers zul je daar hooguit over lezen als bedrijven hun afzetgroei op buitenlandse markten zien verslappen. De stijgende exportgroei heeft onze economische groei voortgetrokken, maar nu zijn er twee gevaren. De eerste is een ongebruikelijke afname in mei. Hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het CBS gaf op Twitter de schuld aan de terugval van de Duitse industrie.

Het tweede gevaar is al onder ons. De Nederlandse uitvoer blijft structureel achter bij de groei op de afzetmarkten, noteert bijvoorbeeld De Nederlandsche Bank in haar meest recente economische raming. Onze concurrentiepositie verslechtert bijna voortdurend doordat Nederlands fabrikaat (‘Made in Holland’) duur is. Dat komt niet zozeer door hoge lonen, maar door de gestegen belastingen, premies en werkgeversheffingen op de lonen.

Onze doorvoer van spullen, de zogeheten wederuitvoer, blijft lekker groeien. Fijn voor luchthaven Schiphol en haven Rotterdam. Maar verder verdienen we er niet veel aan.