Brainstormen over waarom je niet zomaar naar Slovenië gaat

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Brainstormsessie met PR-bedrijf FinchFactor en ticket-zoekservice GeniusTravel.

Wie: Gennie Freen, oprichter GeniusTravel, Kerrie Finch, oprichter en CEO van FinchFactor en haar werknemers Louise Brierley-Ingham, Laura van Horssen en Annerieke Douma van Simply Marketing.

Veel uitvindingen zijn het gevolg van de persoonlijke behoefte van de uitvinder. De Amerikaanse Joseph Gayetty had last van aambeien en dus vond hij in 1857 het toiletpapier uit. Veel vriendelijker voor de bibs dan de gebruikelijke oude krant. Een jaar later sneed Ezra Warner in zijn hand met een zaag tijdens het openen van een conservenblik. Een blíkopener, dacht hij, zou geen overbodig stuk gereedschap zijn.

Gennie Freen had dit jaar 200 euro te besteden aan een reisje. De bestemming maakte hem niet zoveel uit. “Maar een website waarmee je op budget in plaats van bestemming kon zoeken was er tot mijn verbazing niet”, roept Freen, nog steeds verbaasd, uit. Dus bedacht hij Geniusflight.com. Op de website vul je in wat je wilt uitgeven aan een ticket. Een zoekmachine laat vervolgens zien waar je voor dat bedrag naartoe kunt vliegen.

A genius idea“, vinden de dames van de PR, die vandaag nadenken over het verder verbeteren van GeniusTravel. Want met alleen een goed idee ben je er nog niet.

Géén toeristen aub

Dus is Kerrie Finch ingeschakeld. De extravagante Britse is de oprichter van FinchFactor en staat bekend als expert op het gebied van bedrijfsprofilering. Al is ze niet de doorsnee reiziger waar GeniusFlight het van moet hebben. “Ik reis altijd alleen. Ik haat toeristen.” Korte stilte. “Actually, on holiday I try to avoid all people in general.”

Collega Louise Brierley-Ingham lacht. “Neem anders nog wat chocola Kerrie, voor de positive energie.” Maar Finch heeft wel een punt, vinden de anderen. Op reis wil je geen andere toeristen tegenkomen.

“We willen allemaal explorers zijn die de hidden places ontdekken”, stelt Annerieke Douma, die de marketing van Freen doet.
“We willen allemaal Columbus zijn!”, vult Freen aan.
Cool! Another genius idea, Gennie!“, roept Brierley-Ingham terwijl ze ‘Columbus’ op het brainstormvel schrijft.

Eerst plaatjes kijken

Maar tijdens een ontdekkingsreis wil je natuurlijk niet voor verrassingen komen te staan. Finchfactors Laura van Horssen: “Ik ga echt niet zomaar naar Slovenië, ofzo. Dan wil ik er eerst mooie foto’s van zien.” De anderen knikken. En verder moet een stad overzichtelijk gemaakt worden door deze op te delen in verschillende buurten. Er moeten locals zijn die je tips kunnen geven. En eigenlijk zouden alle hotels van tevoren bezocht moeten worden om het assortiment in de mini-bar te controleren.

Freen verschiet van kleur. “Ik moet misschien wel wat extra mensen gaan aannemen als ik dit allemaal wil uitvoeren.” Finch kauwt bedachtzaam op een stukje chocola. “Geen zorgen Gennie”, stelt ze hem gerust. “This Genius thing… You might be on to something.”