Afslanken en indikken, dat is wat Unilever doet

Unilever slankt af. Het Brits-Nederlandse levensmiddelenbedrijf heeft vorige week zijn dieetlijn Slim-Fast verkocht. In 190 landen verkoopt het bedrijf nog altijd een haast niet te overzien aantal merken – van Axe en Dove tot Lipton en Ben & Jerry’s. Maar de laatste paar jaar stoot Unilever merken af.

Wat de strategie is van al dat verkopen? Unilever geeft steeds dezelfde verklaring en spreekt van het „versterken van het portfolio” en „groei van de kernactiviteiten”.

Unilever doet de afslankpoeders, -repen en -shakes van Slim-Fast over aan het Amerikaanse Kainos Capital. Kees Kruythoff, de chef van Unilever in de VS, noemt het afstoten van Slim-Fast „de laatste stap” voor wat betreft de herstructureringsplannen van het bedrijf in Noord-Amerika.

Deze andere bekende merken heeft Unilever de laatste jaren laten vallen:

1. Ragú- en Bertolli-pastasauzen

Eerder dit jaar verkocht Unilever de pastasauzen van Ragú en Bertolli. Voor 2,15 miljard dollar nam het Japanse Mizkan ze over. Twee fabrieken in Kentucky en Californië gingen ook mee naar Mizkan. Ragú en Bertolli leveren jaarlijks een omzet van ruim 600 miljoen dollar op.

2. Bifi en Peperami

Het bekende Bifi-worstje hoorde bij de verkoop van de hele afdeling vleessnacks aan Jack Link’s. Ook Peperami, te koop in Groot-Brittannië en Ierland, en de fabriek in het Duitse Ansbach gingen naar het Amerikaanse bedrijf.

3. Royal pasta

Pastamerk Royal op de Filippijnen bracht Unilever eerder dit jaar 47,8 miljoen dollar op. Royal ging naar RFM Corporation. Dat Filippijnse voedingsmiddelenbedrijf is één van de grootste in het land en marktleider met pastamerk Fiesta.

4. Skippy

De pindakaas van Skippy is vorig jaar aan het Amerikaanse Hormel Foods verkocht. Skippy in China volgde later in het jaar. De deal kostte Hormel 700 miljoen dollar. Twee fabrieken in de VS en China gingen ook over naar de nieuwe eigenaar. Calvé is wel nog van Unilever.

5. Wish-Bone en Western

De dressings van Wish-Bone en Western gingen vorig jaar voor ongeveer 580 miljoen dollar naar het Amerikaanse Pinnacle Foods. De twee dressingmerken behaalden gezamenlijk een omzet van zo’n 190 miljoen euro per jaar.

6. Nog een keer Bertolli, en P.F. Chang’s

Amerikaanse diepvriesmaaltijden, daar doet Unilever sinds 2012 niet meer aan. De hele afdeling, onder de merknamen Bertolli en P.F. Chang’s werd voor 267 miljoen euro verkocht aan het Amerikaanse ConAgra. Samen goed voor een omzet van 300 miljoen dollar per jaar. De sauzen van Bertolli verkocht Unilever pas later. In 2006 verkocht Unilever Iglo al.