Nog één gratis dagblad over in Nederland na verdwijnen Spits

Dagblad Spits verdwijnt, zo werd gisteren bekend. Ooit waren er vier gratis kranten in Nederland, binnenkort nog maar één.

Metro bereikt dagelijks 1,3 miljoen lezers. Foto ANP

Spits verdwijnt. In oktober verschijnt de laatste editie van het gratis dagblad. Telegraaf Media Groep (TMG) brengt de titel onder bij Metro, de gratis krant die de Amsterdamse uitgever medio 2012 overnam.

Het einde van Spits, door TMG gelanceerd in 1999 als defensieve maatregel tegen Metro, brengt het aantal gratis kranten in Nederland op één. Eerder verdwenen De Pers en DAG.

Het grootste probleem van de gratis kranten is dat de advertentiemarkt, hun enige inkomstenbron, is ingestort. Vorig jaar was de advertentieomzet van de twee titels 111 miljoen euro (bruto, nog zonder korting; bron: Nielsen). In 2008 was dat 180 miljoen euro. Smartphone en tablet zorgen voor flinke concurrentie van de twee openbaar vervoer-kranten.

Het einde van Spits komt niet onverwacht. Toen TMG twee jaar terug de Nederlandse editie van de internationale Metro kocht werd verwacht dat het bedrijf de kranten zou gaan samenvoegen. Spits en Metro werken al met één gezamenlijke redactie.

Het schrappen van Spits is de eerste grote beslissing van bestuursvoorzitter Geert Jan van der Snoek. De nieuwe topman is officieel twee weken in dienst bij TMG. Hij komt van NDC, uitgever van regionale kranten in Noord-Nederland. TMG en NDC onderhandelden eerder dit jaar over het samenvoegen van hun regiotitels.

TMG staakt weer een minder renderende activiteit. Het concern maakt geen financiële resultaten bekend per titel. Bronnen zeggen dat Metro een kleine winst maakt en Spits verlies lijdt. Eerder stopte TMG met het sociale netwerk Hyves (nu een site voor games). Denksportdochter Keesing staat te koop.

Na de overname heeft TMG geprobeerd Spits en Metro verschillend te positioneren. Spits moest een jonger publiek aanspreken met meer entertainment en sport. Metro moest de krant worden voor hard nieuws en serieuze duiding, gebruikmakend van het buitenlandse netwerk van Metro-kranten. TMG heeft met het Metro-concern afgesproken dat de Nederlandse titel minimaal een aantal jaren blijft bestaan, hoe lang precies is onbekend.

Uitgever Polman meldde gisteren in een persverklaring: „Het feit dat De Telegraaf later dit jaar ook naar tabloid gaat zorgt voor een logisch moment om het beste van Metro en Spits samen te voegen tot één gratis dagblad. Adverteerders kunnen straks bij ons zeer eenvoudig één campagne plaatsen in de twee grootste kranten van Nederland.” Metro bereikt nu dagelijks 1,3 miljoen lezers, Spits 1,2 miljoen en De Telegraaf 1,8 miljoen. Zonder dubbellezers lezen dagelijks 3,3 miljoen mensen de drie titels.