Japans Zweinstein moet Harry Potter-fans trekken

Foto ANP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Wuif met die toverstok en: ‘Accio’ paspoort! Vandaag opent Universal Studios Japan in Osaka zijn langverwachte interactieve Harry Potter-attractie, meldt Asia Nikkei Review. Een must voor fans van de tovenaarsleerling.

The Wizarding World of Harry Potter is de duurste uitbreiding in de geschiedenis van Universal Studios Japan: ruim 322 miljoen euro. Dit nieuwe deel is bijna zo groot als een afzonderlijk pretpark en omvat onder andere de iconische tovenaarschool Zweinstein. Volgens Nippon Travel Agency zijn de hotelreserveringen in de maanden juli tot september verdriedubbeld.

Nu hadden Japanse pretparken in 2013 al een heel goed jaar met een groei van bijna 17 procent in de kaartverkoop (4,3 miljard euro), maar met de komst van The Wizarding World of Harry Potter wordt nog meer groei verwacht. Want naar schatting trekt de tovenaarsleerling twee miljoen extra bezoekers uit binnen- en buitenland. Tokyo Disney Resort wil ook de strijd aangaan met Universal Studios Japan door een eigen themapark rond tekenfilm Lilo & Stitch te openen in de zomer van 2015.

Harry Potter-fans hoeven overigens niet per se naar Osaka te reizen voor een pretpark gebaseerd op de boeken van J.K. Rowling. In Orlando opende Universal Studios op 8 juli ook een Amerikaanse versie van The Wizarding World of Harry Potter, in Hollywood wordt nog gebouwd aan een derde pretpark. Dat opent naar verwachting pas in 2016 de deuren.

Ook Australische supermarkt wil credit cards aanbieden

Bij Coles pakken consumenten naast tampons, eieren, pakken melk en wc-rollen in de toekomst ook persoonlijke leningen uit de schappen. De Australische supermarktketen maakt een uitstapje naar het geldwezen en neemt het meteen op tegen de vier grootste banken van het land, schrijft The Sydney Morning Herald. Het zal vooral gaan om het uitgeven van credit cards en kleine leningen.

Coles doet het niet alleen. De keten gaat de strijd aan samen met GE Capital, de financiële dienstverleningsdivisie van General Electric. Het Australische bedrijf volgt hiermee een wereldwijde trend in de detailhandel, ook de Britse supermarkten Tesco en Sainsbury en warenhuis Marks & Spencer bieden klanten krediet aan of maken geldtransacties tussen rekeningen mogelijk.

De verbreding in het assortiment van Coles moet nog wel goedgekeurd worden door toezichthouders. De supermarkt heeft er vertrouwen in dat het gebrek aan ervaring in het bankwezen een voordeel is in de strijd tegen de Australische banken. Coles kan naar eigen zeggen de financiële activiteiten helemaal zelf opbouwen, ongehinderd door tientallen jaren aan bagage en verstopte IT-infrastructuur.

Taiwanezen houden van clickbait

In Taiwan worden grappige YouTube-video’s en andere ‘sponsored content’ online gewaardeerd voor wat het is: reclame. Daarom is het Aziatische land volgens Asia Nikkei Review geschikt voor bedrijven die online nieuwe markten willen betreden. Kennelijk klikken ze daar op alles.

Meer dan 43 procent van de Taiwanese bevolking zit dagelijks achter Facebook, het hoogste percentage ter wereld. Mond-tot-mondreclame op social media doet het goed volgens de krant. Waar bijvoorbeeld Japanse internetgebruikers reclames wegklikken, blijken ze in Taiwan zelfs door te klikken en producten te kopen. Goed nieuws voor bedrijven die clickbait inzetten, maar het blijft moeilijk te bevatten gedrag voor buitenlandse gebruikers.