Waarom we Euro Shopper zo snel vergeten

Foto Katrien Ruitenburg

“Een trieste dag voor iedereen met een rood-wit hart.” Zo noemde de echte fan het einde van Euro Shopper. Meer dan een jaar later is het bijna zover. Slechts enkele tientallen - van de ooit vijfhonderd - producten liggen nog in de schappen, komend najaar zijn ook die de winkel uit. Missen we ze al?

Waarom Euro Shopper verdween

Het uniforme rood-witte uiterlijk, productnamen in grote hoofdletters en vreemd Engels - ze stonden symbool voor hoe goedkoop het merk was. Té goedkoop, vond Albert Heijn. Op 10 april vorig jaar kondigde de supermarkt aan met het merk te stoppen. R.I.P. Euro Shopper: 1996-2013.

Albert Heijn was niet tevreden. Een woordvoerder vorig jaar: “Euro Shopper schiet in sommige gevallen al een tijd tekort als het gaat om prijs en kwaliteit. Uit onderzoek is gebleken dat het niet het juiste antwoord is op de goedkoop-vraag van de consument.” En het label “liep niet zo goed als we zouden willen”, voegt Albert Heijn-woordvoerder Lukas Burgering nu toe.

Wat wel het juiste antwoord op de goedkoop-vraag zou moeten zijn: AH Basic. Consistenter en een betere prijs-kwaliteitverhouding. Maar dat vonden niet alle klanten. “Wij bukken niet voor basic”, schreven sommigen. #RIPeuroshopper tweetten anderen:

Twitter avatar madbello M.A.D. Bello (Mike) Het allerlaatste brood bakken met tarwebloem van de Euroshopper :-( #RIPEUROSHOPPER http://t.co/DSIn6CNzvq
Twitter avatar TPrevoo Thomas Prevoo Zwarte dag… Nooit meer supercheape roomkaas, mais, bierblikken en melk #RIPeuroshopper http://t.co/ZKQ66YSSuO
Twitter avatar AshleyNorth91 Ashley North Herdenking Euro Shopper van start. Opdat de kracht van onze grote supermarktvriend blijft inspireren #RIPeuroshopper http://t.co/vLE39iRblu

We vonden het helemaal niet zo erg

Uiteindelijk zijn de meeste Euro Shopper-producten redelijk geruisloos vervangen. Dit najaar wordt de operatie afgerond. Nog 36 artikelen - bier, cola, gesneden champignons - te gaan.

En dat bijna zonder ophef. #RIPeuroshopper is sinds april vorig jaar slechts drie keer getweet. Op Facebookpagina ‘Euroshopper moet blijven’ (6.744 likes) is sinds begin mei niets meer geplaatst. Zelfs ikbeneeneuroshopper.nl houdt niet langer stug vol: de laatste blogpost was van 22 juli vorig jaar. Een “leuke club”, noemt Burgering ze - de Albert Heijn had contact met de Euro Shopper-fans - maar met het verdwijnen van het merk is het enthousiasme nu eenmaal minder geworden.

De voornaamste reden dat de ophef is afgenomen: eigenlijk ís Euro Shopper nooit verdwenen. De AH Basic-producten komen nog steeds van AMS, de inkoopalliantie waarmee Ahold en andere Europese supermarktketens grote hoeveelheden inkopen om het goedkoop te houden.

Dezelfde fabrikant, een nieuwe naam? Burgering benadrukt dat de kwaliteit wel beter is geworden. “Het is niet alleen een andere sticker. maar ook een nieuw product.” Zoals de vissticks. Dat is nu visfilet, geen mix meer. Of de allesreiniger. Een “nieuwe formule”. Burgering kan niet zeggen of de verkoop nu beter gaat, maar volgens hem is de consument er blij mee. Nu kan de klant kiezen uit vier duidelijke Albert Heijn-merken: Basic, Huismerk, Puur&Eerlijk en Excellent.

Of toch wel?

Marketingadviseur Paul Moers ziet het anders: “Dit is de domste zet die Albert Heijn had kunnen doen. Ze hebben het goed verkloot.” Door het label ‘Albert Heijn’ op een kwalitatief minderwaardig product te plakken, loopt AH volgens hem “gigantisch achter op concurrenten als Lidl” en beschadigt de keten het hele merk. Euro Shopper onder een andere naam voorkwam dat juist. Moers werkte ooit voor Ahold en was bestuurslid van AMS ten tijde van de invoering van Euro Shopper.

En op één punt hadden de critici gelijk: AH Basic is niet zo goedkoop meer als Euro Shopper. NRC Q vergeleek de prijzen van bijna dertig populaire Euro Shopper-producten met AH Basic-prijzen. Een aantal producten werd goedkoper, het merendeel steeg in prijs:

Volgens Burgering is het niet zomaar met elkaar te vergelijken - sommige producten, zoals koffie, worden nu eenmaal duurder als de grondstof duurder wordt. Bovendien is AH Basic volgens een onderzoek van de Levensmiddelenkrant nog steeds goedkoper dan de concurrent.

Euro Shopper echt missen? Waarschijnlijk alleen het tot cultstatus verheven Euro Shopperbier. Nu nog te hamsteren: 13,20 voor een tray (vroeger 9,36).