Unilever blijft maar voedselmerken verkopen, en wat de dag verder interessant maakt

Foto ANP/ EPA

Geen tijd om al onze verhalen te lezen? Hier de selectie om vandaag aan te kunnen. En dat in drie minuten.

Afslanken en indikken, dat is wat Unilever doet

Unilever gaat zijn afslankproductenlijn Slim-Fast verkopen. Het bedrijf staat erom bekend wereldwijd een haast niet te overzien aantal merken - van Axe en Dove tot aan Lipton en Ben & Jerry’s - te bezitten. Maar de laatste paar jaar dikt Unilever in.

Het lijkt het erop dat de kernactiviteiten van de levensmiddelenfabrikant niet langer voedsel, maar verzorgingsproducten zijn. Die zijn steeds populairder in de opkomende markten waar het concern producten verkoopt.

Wij bukken niet voor basic

Nog 36 producten, en dan is Euroshopper definitief verdwenen uit de schappen van Albert Heijn. Het uniforme rood-witte uiterlijk, productnamen in grote hoofdletters en het vreemde Engels op de verpakkingen - ze stonden symbool voor hoe goedkoop het merk was. Té goedkoop, vond Albert Heijn. Daarom heeft Euroshopper plaats gemaakt voor AH Basic.

Is dat alleen maar een nieuwe naam? Nee, zegt Albert Heijn. Sommige producten zijn anders van samenstelling. En de prijzen zijn ook gestegen, ontdekte NRC Q. Aluminiumfolie van Euroshopper? 0,79 cent. Die van AH Basic? 1, 35 euro.

Kwart over Google

Sinds een tijdje regent het smartwatches. De Android Wear-horloges van Samsung en LG, bijvoorbeeld. En straks - wellicht - de Apple iWatch. De techindustrie hoopt dat mensen daar geld aan uit gaan geven. Alleen, waarom zouden ze? Echt stijlvol zijn ze niet. En opladen is een crime. NRC Q testte er een aantal uit.

En verder

Bij gelijke geschiktheid van sollicitanten krijgt een kandidaat met hiv de voorkeur, staat in deze vacature van het Aidsfonds. De organisatie is op zoek naar een manager Staf Beheer en Service Controller.

Spanje is populair onder vakantiegangers. Van alle buitenlandse reizen gemaakt door inwoners van de EU, bezocht 20 procent het land. Dat is kassa, voor Spanje. Toerisme leverde het land vorig jaar ruim 58 miljard euro op.