TMG stopt met Spits, krant gaat op in Metro

Foto ANP / Evert-Jan Daniels

De Telegraaf Media Groep (TMG) stopt in oktober met gratis dagblad Spits. Dat heeft het bedrijf zojuist bekendgemaakt. De krant gaat op in Metro, die uiteindelijk een oplage zal krijgen van meer dan 500.000 exemplaren. Of de samenvoeging gevolgen zal hebben voor de redacties is onbekend.

Beide gratis kranten verschenen voor het eerst in juni 1999. Later kwamen daar andere, gratis, kranten bij. Op het hoogtepunt, in 2007-2008, waren er vier kranten die gratis werden uitgedeeld: DAG, De Pers, Metro en Spits. Er verschenen toen dagelijks 1,8 miljoen gratis kranten.

Instorten advertentiemarkt

Uiteindelijk moesten DAG en De Pers stoppen, deels door het instorten van de advertentiemarkt. In 2012 kocht TMG Metro, waarmee het mediaconcern alle gratis kranten in Nederland in handen kreeg. Het was toen slechts een kwestie van tijd voordat de twee kranten zouden worden samengevoegd. Het is een trend die je ziet in heel Europa: overal daalt het aantal gratis kranten tot één of twee per land.

De website spitsnieuws.nl blijft wel bestaan. De site is volgens TMG succesvol en heeft een geheel eigen doelgroep. De site van Spits trok in juni van dit jaar zo’n 900.000 bezoekers op dekstop en zo’n 1.12 miljoen bezoekers op mobiel. Metro trok 950.000 bezoekers op desktop en 844.000 op mobiel, aldus TMG.

Gratis kranten maakten jongeren vertrouwd met lezen papieren krant

Onlangs schreef mediaredacteur Jan Benjamin op NRC Q ter gelegenheid van het vijftienjarig bestaan van Spits het volgende:

“Een verdienste van de gratis kranten is wel dat zij jongeren vertrouwd hebben gemaakt met het lezen van een papieren krant. Het is de vraag of tieners en twintigers anders überhaupt een dagblad zouden openslaan. Tegelijkertijd, zeggen uitgevers, valt niet of nauwelijks te meten in hoeverre gratis-krantenlezers de afgelopen jaren zijn overgestapt naar een betaald dagblad.

De gratis titels hebben een niet te onderschatten rol gespeeld bij de innovatie van de dagbladwereld. Neem alleen al het formaat. Vanaf de start verschijnen Metro en Spits op tabloid- of halfformaat. Daarmee heeft de Nederlandse krantenlezer kunnen wennen aan het formaat dat nu de standaard is in de krantenwereld.”

De oplage van Spits en Metro

Waarom juist Metro overeind blijft wordt uit het bericht van TMG niet duidelijk. Het kan mogelijk te maken hebben met het feit dat TMG, om Metro over te kunnen delen, een deal heeft gesloten met de internationale uitgever van Metro. Daarnaast zou Metro net aan winstgevend zijn en Spits verlies draaien.

Digitaal weinig succes

Ten slotte hebben beide kranten ook nog weinig succes weten te behalen op het digitale vlak. Ondanks investeringen in een goede site en toch aardig wat bezoekers op de mobiele versies, wordt er nog weinig geld aan verdiend. De smartphone heeft de positie van de gratis krant op het station, die van de ‘wachtverzachter’, volledig overgenomen en het is maar de vraag of de nieuwe Metro die positie kan terugwinnen.