Mythisch als Garcia

David Grand deed zo lang over zijn derde roman, Mount Terminus, dat zijn eerste twee romans inmiddels niet meer leverbaar zijn. Elf jaar om precies te zijn. Het is een ambitieuze biografie van Los Angeles, de begindagen van Hollywood en de waterwerken in Zuid-Californië (bekend uit Roman Polanski’s Chinatown), zo filmisch geschreven als je van dit onderwerp zou verwachten. Het verhaal speelt zich af op een landgoed op de berg Mount Terminus rond het begin van de twintigste eeuw. Een rijke man, Jacob Rosenbloom, uitvinder van een timing mechanisme voor Thomas Edisons eerste filmprojector, ontvlucht New York samen met zijn zoon Joseph, die hij Bloom noemt. Vader en zoon trekken zich terug op hun landgoed en houden weinig contact met de buitenwereld. Naar verluidt schreef Grand dagelijks een paar pagina’s die hij vervolgens inkortte tot een paar zinnen. Het resulteert in lange alinea’s met weinig dialoog zonder aanhalingstekens. Maar dit mag de lezer niet tegenhouden, want Mount Terminus is een roman vol liefde, moord en verraad, meeslepend als een klassieke film, mythisch als het beste werk van García Márquez. Aan het begin van Blooms zoektocht naar liefde boezemt Gottlieb hem in: ‘Als de maker van een film zelf niet ondersteboven raakt door de tragiek van een gebroken hart, blijft zijn film maar een lege fantasie.’ Mount Terminus is alles behalve een lege fantasie.