Costa Concordia moet vandaag weer drijven

Het wrak van de Costa Concordia wordt klaargemaakt voor de laatste fase van de bergingsoperatie. Foto EPA / Claudio Giovanni

Als alles meezit, moet de Costa Condordia vandaag weer zelfstandig gaan drijven. De operatie om het cruiseschip los te trekken voor de kust van het Italiaanse eilandje Giglio is in volle gang, bericht persbureau Reuters.

De berging is een technisch gecompliceerde operatie. In het 290 meter lange en 114.500 ton zware schip wordt via metalen boxen en luchtzakken om het schip heen, lucht gepompt. Als het wrak twee meter omhoog is gekomen, zal het gevaarte worden gestabiliseerd met kettingen en dan de haven in gemanoeuvreerd worden. De bedoeling is dat het dan later gesleept wordt naar Genua, waar het wordt gesloopt.

Water wordt uit de caissons gepompt die naast het wrak van de Costa Concordia liggen. Foto AFP / Vincenzo Pinto

Het schip lag al ruim een jaar op een tijdelijk platform. Sinds het eerste stuk rots uit de romp werd verwijderd, vandaag exact twee jaar geleden, is het oorspronkelijke geschatte budget voor de berging van 74 miljoen euro ruim overschreden. Zo’n vijfhonderd mensen uit 21 landen zijn dagelijks, dag en nacht aan het werk geweest. In totaal komen de kosten waarschijnlijk uit op een half miljard, schrijft persbureau Novum. De hele ramp kost de eigenaar van het schip, Costa Crociere, onderdeel van Carnival Corp, waarschijnlijk meer dan 1,5 miljard euro zei de ceo van de week. De reder schikte de zaak met de Italiaanse justitie vorig jaar voor een miljoen.

Sleepboten trekken aan het wrak van de Costa Concordia tijdens de operatie om het schip weer drijvend te maken. Foto AFP / Vincenzo Pinto

Eilandbewoners zullen blij zijn als het schip weg is

Het wrak voor de kust trok de afgelopen jaren veel toeristen. Maar voor veel Italianen op het eiland vormt het wrak van de Costa Concordia een pijnlijke herinnering aan de tragedie waarbij 32 mensen omkwamen. De eilandbewoners zijn dan ook blij als het wrak eindelijk verwijderd is, zo zegt een bewoner tegen Reuters.

“Onze hoop is dat alles goed gaat en dat het lukt om dit symbool van menselijke zwakheid zo snel mogelijk weg te halen.”

De containers komen omhoog nadat het water eruit gepompt is. Foto AFP / Vincenzo Pinto

Kapitein aangeklaagd

Het cruiseschip ging 2,5 jaar geleden ten onder toen het langs de Toscaanse kust op de rotsen vastliep met 4.000 opvarenden aan boord. Het schip kantelde en zonk gedeeltelijk. Volgens de Italiaanse justitie werd het ongeluk veroorzaakt door kapitein Francesco Schettino, die het schip te dicht langs de kust liet varen.

De kapitein, die is aangeklaagd wegens doodslag en het vroegtijdig verlaten van het schip, beweert zelf dat niet goed functionerende generatoren en de gebrekkige training van de bemanning aan de tragedie hebben bijgedragen. Vijf andere medewerkers op het schip schikten vorig jaar hun zaak en kregen celstraffen tot 34 maanden.