Budgetcarriers mikken nu ook op lange-afstandsvluchten

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Azië gold lang als de laatste veilige haven voor traditionele vliegtuigmaatschappijen. Maar prijsvechters veroveren steeds meer terrein in Azië, zelfs op de lucratieve markt voor langeafstands-vluchten, schrijft The Wall Street Journal.

Net als in Europa zijn er in Azië een flink aantal budgetcarriers actief die met hun goedkope, korte vluchten veel passagiers hebben weggelokt bij maatschappijen als Cathay Pacific, Singapore Airlines en Qantas.

Maar budgetmaatschappijen als Air Asia X uit Maleisie, en Scoot en Tiger Airways uit Singapore zijn de laatste jaren ook gaan vliegen op drukke langeafstandsroutes als Chennai – Sydney, Singapore – Tokoyo en Hongkong – Bali. Juist de langeafstandsroutes waren nog het domein van de traditionele, nationale luchtvaartmaatschappijen die een groot netwerk van verbindingen onderhouden.

“Wij proberen het netwerk-model fundamenteel te veranderen”, zegt de topman van Air Asia X, Azran Osman-Rani tegen de Amerikaanse zakenkrant. Inmiddels reist eenvijfde van de vliegtuigpassagiers in Azië met een budgetmaatschappij.

De Europese vliegtuigmarkt zou ook wel eens een dergelijke verandering kunnen doormaken. Norwegian vliegt sinds vorig jaar op intercontinentale routes. En het Duitse Lufthansa kondigde vorige week aan dat het via een nieuwe dochteronderneming budgetvluchten op lange afstanden gaat uitvoeren.

China wil elektrisch rijden

Chinese ambtenaren rijden het liefst in een dikke BMW. Audi’s zijn ook populair. Maar de Chinese regering wil dat vanaf 2016 eenderde van de auto’s die door overheden worden aangeschaft, een elektrisch-, hybride- of waterstofmodel is.

De maatregelen zijn bedoeld om de vreselijke luchtvervuiling in de grote steden te bestrijden en de Chinese auto-industrie te stimuleren, schrijft de South China Morning Post. Een aantal Chinese autobouwers ontwikkelt elektrische en waterstofmodellen.

Ook Europese autofabrikanten hebben de afgelopen jaren hun eerste elektrische modellen op de markt gebracht. Volgens The Wall Street Journal verwacht BMW dat China over vijf jaar de grootste markt voor elektrische auto’s ter wereld is.

Sportmerken exploiteren sporthallen

De Nikkei Review bericht dat Japanse sportmerken als Asics en Mizuno een nieuwe markt hebben ontdekt. De bedrijven verkopen niet alleen sportkleding en sportschoenen, maar zijn ook sporthallen en publieke sportcentra gaan exploiteren.

Asics is nu actief in negen sportcentra, en biedt daar bijvoorbeeld speciale trainingsprogramma’s voor ouderen en kinderen aan. Het bedrijf wil op jaarbasis zo’n 10 miljard yen (71 miljoen euro) in de nieuwe bedrijfstak omzetten – en hoopt er tegelijkertijd meer sportkleding mee te verkopen.